خلاصة:
تجدید و احیای مدرسه قم معاصر، در آغاز سده چهاردهم هجری شمسی و شرائط پیش آمده در دهه بیستم این قرن، رشد و شکوفایی تفکر دینی در ایران وعراق بهویژه درحوزه علمیه قم را به دنبال داشت. عزیمت علامه طباطبایی در سال 1325شمسی به قم و تمحض در تدریس و تألیف آثار کلامی، فلسفی و معرفتی، حمایت همه جانبه مرجعیت معظم آیت الله بروجردی و حضور فضلای جوان دغدغهمند، سه عامل تاثیر گذار در این امر بود؛ به گونهای که مدرسه قم توانست در مباحث کلامی، در کنار فقه و حتی بیش از آن، علاوه بر جهان تشیع، در جهان اهل سنت و جهان غرب نیز حضور فعال و کارآمدی داشته باشد. نقش آفرینی در توسعه و رهبری نهضت، مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، و تأمین پشتوانههای فکری نظام اسلامی، از مهمترین خدمات و حسنات این مدرسه است. این نوشتار با کاوش دراقدامات و خدمات و حسنات صورت گرفته، نقش آنان را در تحول دانش کلام و رشد و ارتقای دینپژوهی در جامعه بررسی و تحلیل کرده است و از یادآوری برخی کاستیها و آسیبها نیز فروگذار نکرده است.
The renewal and revival of the contemporary Qom school at the beginning of the 14th century AH and the conditions that occurred in the 20th decade of this century, followed the growth and prosperity of religious thought in Iran and Iraq, especially in the field of Qom theology. The departure of Allameh Tabatabai in 1325 Shamsi to Qom and his dedication in teaching and writing theological, philosophical and epistemological works, the all-round support of the majesty of Ayatollah Borujerdi and the presence of concerned young people, were three influential factors in this matter; In such a way that the Qom school was able to have an active and efficient presence in the theological debates, along with jurisprudence and even more, in addition to the Shia world, in the Sunni world and the Western world. Playing a role in the development and leadership of the movement, the struggle and victory of the Islamic revolution, and providing the intellectual support of the Islamic system, is one of the most important services and merits of this school. This article has been done by exploring actions, services and good deeds, and has analyzed and analyzed their role in the development of theological knowledge and the growth and promotion of religious studies in the society, and has not stopped reminding of some shortcomings and harms.