خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تأثیر آموزش الکترونیکی براختلالات بیان نوشتاری در دانشآموزان در دوران همهگیری کرونا بوده است. بنابراین این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها جزء پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان در سال 1400-1399 تشکیل دادند که 30 نفر از آنان بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. آزمودنیهای پژوهش در دو مرحله پیشآزمون-پسآزمون به پرسشنامه اختلال نوشتن فلاح چای (1374) پاسخ دادند دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس بهوسیله نرمافزار اسپیاساس 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش الکترونیکی بر اختلالات بیان نوشتاری در دانشآموزان در دوران همهگیری کرونا تأثیر معنیداری دارد (01/0p<). بهعلاوه بر اساس یافتههای اندازه اثر در متغیر اختلالات بیان نوشتاری برابر با 85/0 در پسآزمون است یعنی 85 درصد نمرات پسآزمون در متغیر اختلالات بیان نوشتاری در دانشآموزان در دوران همهگیری کرونا تحت تأثیر آموزش الکترونیکی بوده است. بنابر نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولین آموزشوپرروش در ارائه آموزش الکترونیکی دقت بیشتری بنمایند.
The aim of the present study was to determine the impact of electronic education on students' written expression disorders during the Corona epidemic. Therefore, this research is part of a semi-experimental research with a pre-test-post-test design with a control group in terms of its practical purpose and in terms of data collection. Its statistical population was formed by all the elementary school students of Isfahan city in 2019-1400, 30 of whom were selected as available and randomly assigned to two control and experimental groups. The subjects of the research answered the writing disorder questionnaire of Fallah Chai (2014) in two stages of pre-test-post-test. The research data were analyzed by covariance analysis by SPSS-24 software. The findings of the research showed that e-learning has a significant effect on students' written expression disorders during the corona epidemic (p<0.01). In addition, based on the findings, the effect size in the variable of written expression disorders is equal to 0.85 in the post-test, which means that 85% of the post-test scores in the variable of written expression disorders in students during the Corona epidemic were influenced by electronic education. According to the results of this research, it is suggested that the education authorities should be more careful in providing electronic education.