خلاصة:
اساس پایداری، مربوط به ارضای نیازهای مردم با توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیربنایی، کالبدی و زیست محیطی آن است. نقش بخش حمل و نقل در رسیدن به توسعه پایدار مهم و مؤثر بوده و ارتباط این ابعاد، فرایند توسعه پایدار را شکل می دهد.به منظور امکان ارتباط سریع، ایمن و ارزان بین مناطق شمالی و مرکزی کشور و تکمیل کریدور حمل و نقلی شمال – جنوب کشور، نیاز به احداث آزادراه تهران- شمال در منطقه شمال کشور احساس گردید.این پروژه در دست احداث اثرات و پیامدهای بالقوهای را به همراه دارد.در این تحقیق، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری داده های میدانی، کیفیت ارتباط و سازگاری آزادراه بر منطقه غرب استان مازندران با هدف ارزیابی توسعه پایدار منطقه، مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی های به عمل آمده از ده محور مهم و قابل تحلیل توسعه پایدار در محدوده مورد مطالعه نشان می دهد که علی رغم مزایای غیر قابل انکار پروژه، نظیر: کاهش میانگین شیب طولی، افزایش سرعت سفر، کاهش مصرف انرژی، بهبود وضعیت اقتصادی و گردشگری و ... ، دارای اثرات و پیامدهای منفی نظیر: نابودی گونه های گیاهی، عدم آمادگی شهرهای شمالی، فقدان سازوکار مدیریت پسماند و... بر منطقه غرب استان مازندران بوده که در پایان راه کارهایی جهت بهبود وضعیت تا رسیدن به توسعه پایدار در منطقه ارائه گردید.
Sustainable development, justice among generations and human's endeavors for progress and development together with protection of environment and the existing resources show that the role of the transportation sector to reach sustainable development is very effective. Tehran-North Highway is one of the most important elements of transportation in the process of sustainable development of north of the country, particularly in the coastline of West Mazandaran Province. In this study, using the objective observations, library studies and collecting survey data, the fourth district of the highway in the first phase of the project and the quality of its link and adaptability with the coastline of the West Mazandaran region, particularly Noushahr and Chalus cities are studied aiming to assess the sustainable development of the region. The studied characteristics are: noise pollution, pollution of the water resources and aquaculture, extinction of animal species, extinction of plant cover, waste management, rural texture and body and tourism industry. The results of the study show that increased capacity and safety of the road and the reduced travel time are the positive effects of the high way, while noise pollution, extinction of animal and plant species and absence of correct waste management mechanism are the negative effects of it on the region. At the end, solutions to reduce and remove the negative effects of the project based on sustainable development of the region are suggested.
ملخص الجهاز:
Tudela به طور کلی، آزادراه تهران – چالوس، به سان هر پروژه دیگر، هم دارای مزایا و هم دارای معـایبی مـی باشـد که افزایش پتانسیل صنعت توریسم ، کاهش زمان سفر، کاهش زمان تأخیر، کاهش مصـرف سـوخت ، افـزایش ظرفیت مسیر، کاهش میانگین شیب مسیر از ١٠ درصد به ٦ درصد و تکمیل بخشی از کریدور حمـل و نقـل بین المللی شمال – جنوب از مزایای طرح بوده و عبور از بافت های جنگلی، مراتع و مزارع کشاورزی، عبور از مناطق روستایی و شکافتن بافت روستایی، آلودگی صوتی برای روستانشـینان ( کـه بـرخلاف اصـالت آرامـش روستا است ) و هزینه بسیار بالای احـداث آن، از جملـه معایـب طـرح بـه شـمار مـی رود.
بر اساس آیین نامه کاهش ترافیک کشور، حداقل عرض حریم صـوتی بـرای منـاطق مسـکونی مجـاور آزادراه این گونه تعریف شده است : - در صورتی که نوع زمین بین آزادراه و منـاطق مسـکونی، نـرم و جـاذب ( علفـزار و چمنـزار ) باشـد، حداقل حریم صوتی ٢٠٠ متر می باشد؛ - در صورت استفاده از پوشش گیاهی نسبتاً متراکم ، حداقل عرض حریم صوتی ١١٠ متر می باشد؛ - در صورت استفاده از پوشش گیاهی کاملاً متراکم ، حداقل عرض حریم صوتی ٦٠ متر می باشد؛ - در صورت استفاده از سد صوتی به ارتفاع ٦ متر در فاصله ٣ متری از لبه جـاده، حـریم صـوتی بـرای مناطق مسکونی تا هشت طبقه ٦٠ متر می باشد (سازمان مـدیریت و برنامـه ریـزی کشـور، ١٣٨٥: (10 با توجه به وضع موجود، منطقه مورد مطالعه طبق صورت جلسه مورخ ٨٧/١٠/٦ کمیسیون تعیین و تصـویب حریم راه ها، حریم آزاد راه تهران- شمال ١٢٠ متر ( از وسط آزادراه به طرفین ٦٠ متر ) و ٤٠ متر نوار عبور تأسیسات زیر بنایی تعیین و تصویب گردیده است .