خلاصة:
هدف از اجرای این تحقیق، اثر بخشی واقعیت درمانی برمهارتهای ارتباطی و نگرش های ناکارآمد معتادین به مواد مخدر شهرستان ساری بوده است. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از روش های اسنادی و میدانی استفاده گردید. در روش اسنادی از منابع مختلف مانند کتب، مقالات، نشریات و اینترنت استفاده شد و در روش میدانی نیز ازپرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه ها شامل سوالاتی است که متناسب با موضوع تحقیق در اختیار پاسخگوقرار داده شد. جامعه آماری شامل معتادان به مواد مخدر شهرستان ساری بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری غیرتصادفی تعداد 34 نفر، (17 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه گواه)، به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. روش پژوهش شبه آزمایشی، بامدل پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش از دو پرسشنامه ی نگرش های ناکارآمد (ویزمن و بک ،1978) و پرسشنامه ی مهارت های ارتباطی اصلاح شده ی کویین دام (2004) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. پس از مرحله ی پیش آزمون ،ساختار و محتوای واقعیت درمانی طی10 جلسه 90 دقیقه ای، هرهفته یک جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. در مرحله آخر نیز از افراد نمونه آماری پس آزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون، در دو گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری وجود داشته است و به این ترتیب ، تاثیر واقعیت درمانی برمهارتهای ارتباطی و نگرش های ناگارآمد معتادین ، به صورت محسوسی مشاهده شد.
The purpose of this study was to investigate the effects of reality therapy on communication skills and dysfunctional attitudes of substance abuse addicts in Sari, Iran. Both field and library research have been used to collect data for the purpose of this study. As for library research, different resources were used including scientific papers, books and internet based materials and for field research subjects were given two questionnaires. The subjects of this study were 34 patients with substance abuse who were randomly selected and divided into a control group and an experimental group. This was a quasi-experimental study with pre-test post-test and control group. The two questionnaires used in this study were Dysfunctional Attitudes Scale (Weissman and Beck,1978) and Queendom’s Communication Skills Test-Revised (2004). When subjects have filled in the questionnaires, the experimental group underwent ten 90 minute sessions of intervention (once a week) about the content of reality therapy. After the intervention the subjects were again given the questionnaires as post-test. SPSS software and Covariance analysis were used for the analysis of data. Results revealed that there was a significant difference between the mean scores of pre-test and post-tests of experimental and control group which means reality therapy can significantly improve the communication skills and dysfunctional attitudes in patients with substance abuse.
ملخص الجهاز:
این روش درمانی که توسط گلاسر در چند دهه قبل معرفی شده است امروزه توجه زیادی را به خود جلب نموده به طوریکه همچنان تحقیقات در مورد اثر بخشی این 2 رویکرد درمانی برای طیف گستردهای از اختلالات ادامه دارد (لی و چون، ٢٠١٣ ; لیواک و گالوین ، ٣٢٠١٣ ; هیون و همکاران، ٤٢٠١٣ ; فینستون و همکاران ٥٢٠١٣ ) گلاسر(٢٠٠٣) اذعان میدارد که مردم میتوانند با انتخاب آگاهانه ی احساسات و رفتارشان، رندگی خودرا بهتر کنند، وی بر این نکته پافشاری میکند که انسان ها همیشه به نحوی رفتار میکنند که دنیا و خودشان را به عنوان بخشی از دنیا کنترل کنند تا نیاز های اصلی شان را حفظ نمایند.
به نظر می رسد از آنجا که واقعیت درمانی روشی است که بر مسئولیت پذیری رفتار کنونی افراد تأکید دارد و احساس مثبت یک امر اختیاری و به رفتار انسان بستگی دارد، پس واقعیت درمانی گروهی، فرصتی را فراهم می آورد که اعضا گروه، رفتارهای مناسب 1 -Davis 2 -Lee, chun 3- Levac, Galvin 4- Hyun 5 -Finestone 6- Sharf 7 -Brickell جهت برطرف نمودن نگرش های ناکارآمد را یاد گرفته و این مسئله احتمالا مهارت های ارتباطی آن ها را بهبود می بخشد.
وظیفه ی درمانگر آن است که آنها را به سوی انتخاب های بهتر و مسئولانه تر که تقریبا همیشه وجود دارد سوق می دهد(حسن زاده سبلوئی، ١٣٨٩)، هدف اصلی واقعیت درمانی امروزی این است ، که به درمانجویان کمک کند با افرادی که آنها را برای راه دادن به دنیای کیفی خود انتخاب کرده اند ارتباط یا ارتباط مجدد برقرار کنند.