خلاصة:
ابتکار کمربند-جاده در سال 2013 توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین مطرح شد. این ابتکار یکی از وجوه حائز اهمیت سیاست خارجی چین را تشکیل میدهد. از طرفی باتوجه به وسعت جغرافیایی، ابعاد زیرساختی گسترده و تحولات متعاقب این طرح، کشورهای مختلف در دو سطح آکادمیک و اجرایی آن را مورد بررسی و توجه ویژه قرار دادهاند. بررسی روابط روسیه و چین، همواره مورد توجه کارشناسان روابط بینالملل بوده است. در این پرتو، فدراسیون روسیه نیز ابتکار کمربند-جاده را مد نظر قرار داده است و نسبت به آن الگوی رفتاری مشخصی را دنبال کرده است. از این رو، شناخت الگوی رفتاری و رویکرد مسکو درقبال ابتکار کمربند-جاده، محورهای مهمی از پویایی روابط متقابل این دو کشور را نمایان خواهد کرد. پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی رویکرد فدراسیون روسیه در قبال ابتکار کمربند-جاده چین در پرتو راهبرد کلان در بازه زمانی 2020-2013 میپردازد. براین اساس، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اصلی است که الگوی رفتاری فدراسیون روسیه در قبال ابتکار کمربند-جاده چین در بازه زمانی مذکور چگونه قابل تبیین است؟ یافتههای مقاله نشان میدهد روسیه، کمربند-جاده را طرحی با هدف افزایش نفوذ ژئوپلیتیک چین در دو سطح بینالملل و منطقه آسیای مرکزی میداند و با پیگیری الگوی رقابت و همکاری درقبال این طرح، به دنبال هماهنگ کردن آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجلوگیری از نفوذ بیش از حد چین در آسیای مرکزی است. روش تحقیق استفادهشده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است و برای گردآوری داده از منابع کتابخانهای و اینترنتی استفاده شده است.
The Belt and Road Initiative was launched in 2013 by Xi Jinping. This initiative is one of the important aspects of China's foreign policy. Due to the geographical extent, extensive infrastructural dimensions and subsequent developments of this project, different countries have studied and paid special attention to it at both academic and executive levels. The study of the relations between Russia and China has always been the focus of international relations experts. In this light, the Russian Federation has also considered the Belt-Road Initiative and has followed a certain pattern of behavior in relation to it. Therefore, understanding the behavior pattern and Moscow's approach to the Belt and Road Initiative will reveal important aspects of the dynamics of mutual relations between these two countries. The present study investigates and evaluates the approach of the Russian Federation towards China's Belt and Road Initiative in the light of the macro strategy in the period of 2013-2020. Therefore, the current research seeks to answer the main question, how can the behavioral pattern of the Russian Federation be explained towards China's Belt and Road initiative in the mentioned time frame? The findings of the article show that Russia considers the Belt-Road as a project aimed at increasing China's geopolitical influence at both the international level and the Central Asia region, and by following the model of competition and cooperation for this plan, it seeks to coordinate it with the Eurasian Economic Union and prevent more influence. It is from China in Central Asia.
ملخص الجهاز:
براين اساس ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال اصلي است که الگوي رفتاري فدراسيون روسيه در قبال ابتکار کمربند-جاده چين در بازه زماني مذکور چگونه قابل تبيين است ؟ يافته هاي مقاله نشان مي دهد روسيه ، کمربند-جاده را طرحي با هدف افزايش نفوذ ژئوپليتيک چين در دو سطح بين الملل و منطقه آسياي مرکزي مي داند و با پيگيري الگوي رقابت و همکاري درقبال اين طرح ، به دنبال هماهنگ کردن آن با اتحاديه اقتصادي اوراسيا وجلوگيري از نفوذ بيش از حد چين در آسياي مرکزي است .
نظر به اهميت اين موضوع ، سوال اصلي که در اين مقاله مطرح مي گردد اين است کـه بـا درنظر داشتن راهبرد کلان فدراسيون روسيه در قبال چين ، الگوي رفتـاري روسـيه در قبـال ابتکار کمربند- جاده چگونه قابل تبيين است ؟ در اين راستا، فرضيه اي که مطرح مي گردد، اين است که روسيه ، کمربند- جاده را طرحي با پيامدهاي ژئوپليتيک مي داند و با پيگيري الگوي رقابت و همکاري درقبـال ايـن طـرح ، بـه دنبال هماهنگ کردن آن با اتحاديه اقتصادي اوراسيا وجلوگيري از نفوذ بيش از حد چين در آسياي مرکزي است .
٥- با توجه به همکاري هاي توسعه اي و اقتصادي چين ذيل ابتکار با کشـورهاي آسـياي مرکزي ، توسعه اين منطقه باعث توسعه اقتصادي کشورها، کاهش مهـاجرت کنتـرل نشده به روسيه و کاهش افراط گرايي اسلامي مي شود و از ايـن جهـت بـراي روسـيه مثبت ارزيابي مي شود (٢٠١٩ ,Vinokurov).