خلاصة:
زمینه هویت اخلاقی فراگیران از اهداف مهم در نظام های تعلیم و تربیت است. یکی از زمینه های مهم در تکوین هویت اخلاقی فراگیران شناخت عوامل موثر بر آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه ها و شاخص های هویت اخلاقی فراگیران با توجه به پیشینه پژوهشی موجود می باشد. روش رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 227 مقاله در زمینه مولفه های موثر بر هویت اخلاقی فراگیران در طول سال های 2009 تا 2022 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل 33 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی، داده ها انتخاب شده اند. داده های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده اند. یافته ها بر اساس تجزیه وتحلیل مقالات پیشین، مولفه های هویت اخلاقی فراگیران در 6 بعد طبقه بندی شدند. این ابعاد شامل بعد فردی (مشتمل بر عوامل؛ ویژگی های شخصیتی، هوش اخلاقی، مهارت های شناختی و زمینه های فردی)، بعد ویژگی های مربی (مشتمل بر عوامل؛ تعهد، مهارت های ادراکی، اخلاق مداری، تعامل مناسب و تخصص)، بعد محتوای آموزشی (مشتمل بر عوامل؛ مشارکتی، اجتماع مدار و واقع بینانه)، بعد رویکردهای یاددهی-یادگیری (مشتمل بر عوامل؛ رویکردهای تیمی، فرآیند محوری و رویکرد تعاملی، رویکردهای فعال، مبتنی بر پراکسیس و مبتنی بر سازنده گرایی)، ویژگی های ارزشیابی (مشتمل بر محورهایی چون رویکردهای اجتماع مدار، رویکردهای فردی، رویکردهای سنجش عملکردی و عدالت گرا) و عوامل زمینه ای (مشتمل بر محورهایی چون بسترهای ارتباط مجازی، خانواده، بستر اجتماعی محیط، مدرسه و دوستان) است. نتیجه گیری مولفه ها و شاخص های موثر بر هویت اخلاقی فراگیران در شش بعد سازماندهی شد از این رو برای طراحی الگوهای برنامه درسی جهت تربیت اخلاقی فراگیران می توان با در نظر گرفتن ابعاد زمینه طراحی الگوی جامع را فراهم آورد.
Background: The moral identity of learners is one of the important goals in education systems. One of the important fields in the development of moral identity of learners is to know the factors affecting it. The purpose of the present research is to investigate the components and indicators of learners' moral identity according to the existing research background.
Method: The approach of the present research is qualitative and its method is synthesis research based on the model of Roberts et al. (2007). The research community consisted of 227 articles in the field of factors affecting the moral identity of learners during the years 2009 to 2022. The research sample includes 33 articles that were purposefully collected and data were selected based on thematic monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents.
Results: Based on the analysis of previous articles, the components of moral identity of learners were classified in 6 dimensions. These dimensions include the individual dimension (including factors; personality traits, moral intelligence, cognitive skills, and individual contexts), the dimension of the coach's characteristics (including factors; commitment, perceptive skills, ethics, interaction). suitable and specialized), the educational content dimension (including factors; collaborative, community-oriented and realistic), the dimension of teaching-learning approaches (including factors; team approaches, process-oriented and interactive approaches, active approaches, based on praxis and based on constructivism), evaluation characteristics (including axes such as community-oriented approaches, individual approaches, functional and justice-oriented assessment approaches) and contextual factors (including axes such as virtual communication platforms, family, social platform environment, school and friends).
Conclusion: The components and indicators affecting the moral identity of learners were organized in six dimensions, therefore, for the design of curriculum models for the moral education of learners, a comprehensive model can be provided by considering the dimensions of the context.