خلاصة:
زمینه تعاملات اخلاقی کارکنان با ارباب رجوع مساله ای مهم در سازمان هاست. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصول اخلاقی سرمایه اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی کشور ایران از منظر آموزه های اخلاقی نهج البلاغه شکل گرفت. روش روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل تم بود. جامعه تحقیق شامل کلیه محققین ، اساتید و صاحب نظران مدیریت اسلامی و نهج البلاغه بود که از میان آنها 9 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی (تعمدی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مبتنی بر متن نهج البلاغه بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها میزان پایایی بازآزمون وپایایی دوکدگذار به ترتیب 93 و 86 درصد تعیین گردیده است، نتایج تحقیق بیانگرشناسایی اصول اخلاقی 1- رعایت انصاف نسبت به زیردستان و ارباب رجوع 2- انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و بالادستان 3- مدارا با ارباب رجوع و زیردستان 4- همیاری و کمک به همکاران و ارباب رجوع 5- تواضع و فروتنی نسبت به ارباب رجوع و زیردستان 6- دوری از بدگویی و زیرآب زنی نسبت به همکاران 7- دوری از غیبت و سخن چینی8- اعتماد و حسن ظن نسبت به ارباب رجوع و همکاران 9- رعایت منشور اخلاقی نسبت به ارباب رجوع و همکاران 10- دوری از چاپلوسی و تملق نسبت به مدیران و بالادستان 11- دوری از منت گذاری و بزرگنمایی کارها می باشد. نتیجه گیری بحث طرح تکریم و رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است، که امروزه در دستگاه های دولتی مطرح است. احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم از اهداف مهم در سیستم های اداری نظام اسلامی است و بنا بر آموزه های اسلامی کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند، سزاوار است از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات به ایمه معصومین اقتداء کرده، تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.
Background: Ethical interactions of employees with the client is an important issue in organizations. Therefore, the present study was formed with the aim of identifying the ethical principles of social capital for employees of government organizations in Iran from the perspective of Nahj al-Balagheh ethical teachings.
Method: The method of this qualitative research was theme analysis. The study population included all researchers, professors and experts in Islamic and Nahj al-Balagheh management, from which 9 people were selected as a sample by deliberate sampling. The data collection tool was a questionnaire based on the text of Nahjul Balagha and finally the data were analyzed by coding method and MAXQDA software.
Results: The retest reliability and double-coder reliability have been determined as 93% and 86%, respectively. The results of the research indicate the identification of ethical principles: 1- Fairness towards subordinates and clients 2- Criticism and accountability of managers and superiors 3- Tolerance with clients and subordinates 4- Cooperation and Helping colleagues and clients 5- Humility and humility towards clients and subordinates 6- Avoiding backbiting and undermining colleagues 7- Avoiding backbiting and gossiping 8- Trust and goodwill towards clients and colleagues 9- Compliance The code of ethics towards clients and colleagues is 10- Avoiding flattery and flattery towards managers and superiors 11- Avoiding exaggeration and exaggeration of work.
Conclusion: Discussing the plan of honoring and observing ethical principles in dealing with the client is one of the important issues that is raised in government agencies today. Respecting the client and gaining the satisfaction of the people is one of the important goals in the administrative systems of the Islamic system, and according to Islamic teachings, those who are in the service of the people and are always in contact with them, deserve it in terms of behavior. And they have followed the actions of the infallible Imams in their actions, movements and residences, in order to both please God and provide the people with satisfaction.