خلاصة:
تعلیم و تربیت از مهمترین نظامهای اجتماعی در ادوار مختلف تاریخ بوده است. آموزههای تاریخی نیز بخشی از محتوای تعلیم و تربیت هر دوره محسوب میگردد که متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی، آن را به شیوههای گوناگون آموزش میدادهاند. امروزه شناسایی و تعمیم روشهایی که آموزش رشتههای مختلف را تسهیل کند، از مهمترین دلمشغولیهای برنامهریزان تعلیم و تربیت میباشد و درس تاریخ بهعنوان یکی از پیچیدهترین رشتههای علوم انسانی، نیازمند به کارگیری شیوههای مؤثر در آموزش آن است؛ بنابراین، شناخت نقش و جایگاه آموزش تاریخ در روند نظام تعلیم و تربیت ایران از سویی اتصال با فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و پیشینۀ درخشان علمی آن را امکانپذیر میسازد و از سوی دیگر زمینه را برای کاربست آموزههای تاریخی فراهم آورده، این دانش انسانساز را ژرفا میبخشد. در همین راستا، در این پژوهش قصد بر آن داریم به مهمترین هدف از آموزش تاریخ یعنی نقش و جایگاه تربیتی آموزش تاریخ در نظام تعلیم و تربیت با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانهای بپردازیم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آموزش و مطالع ۀ تاریخ در دنیای کنونی به درس فراگیری در نهادهای آموزشی تبدیل شده و نقش عمدهای در تربیت جوانان دارد و ارائ ۀ درست و علمی درس تاریخ به دانشآموزان و دانشجویان این فرصت را میدهد که با تقویت حس خودشناسی و هویتیابی از طریق تأمل در تاریخ و عبرتآموزی از آن و نیز کسب مجموعهای از رفتارهای مناسب بر اساس آموزههای تاریخی، به جهانبینی منسجمی برای فهم و تفسیر مفاهیم اساسی زندگی دست یابند.
Education has been one of the most important social systems in different periods of history. Historical teachings are also considered part of the content of education and training of each period, which are taught in different ways according to the political and social conditions. Today, identifying and generalizing the methods that facilitate the teaching of different disciplines is one of the most important concerns of education planners, and the history course, as one of the most complex disciplines in the humanities, requires the use of effective methods in its teaching; Therefore, recognizing the role and place of history education in the process of Iran's education system, on the one hand, makes it possible to connect with the rich Iranian-Islamic culture and its brilliant scientific background, and on the other hand, provides the basis for the application of historical teachings, deepening this human-building knowledge. forgives. In this regard, in this research, we intend to address the most important goal of history education, i.e., the educational role and place of history education in the education system, using a descriptive-analytical method and relying on library resources. The findings of the research indicate that the teaching and study of history in today's world has become a learning lesson in educational institutions and has a major role in the education of young people, and the correct and scientific presentation of history lessons gives students the opportunity to strengthen their sense of self-knowledge and Finding identity through reflecting on history and learning lessons from it, as well as acquiring a set of appropriate behaviors based on historical teachings, achieve a coherent worldview to understand and interpret the basic concepts of life.
ملخص الجهاز:
امروزه شناسايي و تعميم روش هايي که آموزش رشته هاي مختلف را تسهيل کند، از مهم ترين دل مشغوليهاي برنامه ريزان تعليم و تربيت ميباشد و درس تاريخ به عنوان يکي از پيچيده ترين رشته هاي علوم انساني، نيازمند به کارگيري شيوه هاي مؤثر در آموزش آن است ؛ بنابراين ، شناخت نقش و جايگاه آموزش تاريخ در روند نظام تعليم و تربيت ايران از سويي اتصال با فرهنگ غني ايراني-اسلامي و پيشينۀ درخشان علمي آن را امکان پذير ميسازد و از سوي ديگر زمينه را براي کاربست آموزه هاي تاريخي فراهم آورده ، اين دانش انسان ساز را ژرفا ميبخشد.
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که آموزش و مطالع ة تاريخ در دنياي کنوني به درس فراگيري در نهادهاي آموزشي تبديل شده و نقش عمده اي در تربيت جوانان دارد و ارائ ة درست و علمي درس تاريخ به دانش آموزان و دانشجويان اين فرصت را ميدهد که با تقويت حس خودشناسي و هويت يابي از طريق تأمل در تاريخ و عبرت آموزي از آن و نيز کسب مجموعه اي از رفتارهاي مناسب بر اساس آموزه هاي تاريخي، به جهان بيني منسجمي براي فهم و تفسير مفاهيم اساسي زندگي دست يابند.
امروزه شناسايي و تعميم روش هايي که آموزش رشته هاي مختلف را تسهيل کند، از مهم ترين دل مشغوليهاي برنامه ريزان تعليم و تربيت ميباشد و درس تاريخ به عنوان يکي از پيچيده ترين رشته هاي علوم انساني، نيازمند به کارگيري شيوه هاي مؤثر در آموزش آن است ؛ بنابراين ، شناخت جايگاه و نقش تربيتي آموزش تاريخ در روند نظام تعليم و تربيت از سويي اتصال با فرهنگ غني ايراني-اسلامي و پيشينۀ درخشان علمي آن را امکان پذير ميسازد و از سوي ديگر زمينه را براي کاربست آموزه هاي تاريخي فراهم آورده ، اين دانش انسان ساز را ژرفا ميبخشد.