خلاصة:
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش فراتحلیل بوده و جامعه آماری شامل مطالعات بوده که در فاصله سالهای 1395 تا 1400 در داخل و 2015 تا 2020 در خارج به صورت مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی (Noormags، Magiran و SID) و خارجی (Pub-Med) در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 20 اندازه اثر از 19 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرمافزار CMA استفاده گردید. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی میباشند. به طوری که پس از حذف شش اندازه اثر پرت مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) از لحاظ آماری معنادار بود. همچنین اثرات مجازی بر عملکرد تحصیلی بر اساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما بر اساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت که استفاده از آموزش مجازی در عملکرد تحصیلی مؤثرترند و به کارگیری آموزش به صورت مجازی در نظام آموزشی توسط معلمان و مربیان میتواند آثار مطلوبی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته باشند.
The aim of this study was to meta-analyze the effectiveness of virtual education on students' academic performance. The research method is meta-analysis and the statistical population includes studies that between 2016 and 1400 inside and 2015 to 2020 abroad as a full text article in domestic (Noormags, Magiran and SID) databases and foreign (Pub- Med) were available. In order to collect information, a checklist of research project specifications was used. After reviewing the entry and exit criteria and sensitivity analysis, 20 effect sizes were obtained from 19 studies with meta-analysis conditions. In order to analyze the data, sensitivity analysis, funnel diagram, fixed and random models and heterogeneity analysis were used using CMA software. Analysis of research data showed that virtual education has a positive effect on academic performance. So that after removing six Perth effect sizes, the amount of combined effect size for the random effects model (the model selected for this meta-analysis) was statistically significant. Also, the virtual effects on academic performance are different based on sampling methods; But there is no difference based on gender. According to the results of meta-analysis, it can be said that the use of virtual education is more effective in academic performance and the use of virtual education in the educational system by teachers and educators can have positive effects on students' academic performance.