خلاصة:
اهداف: روشهای جدید بازاریابی همواره برای رفع مشکلات شیوههای سنتی و یا برای
افزایش بهره وری پیشنهاد میشوند. بازاریابی چریکی نیز روشی جدید است که با هدف
رفع مشکلات روشهای سنتی ارایه شده است. از این رو، هدف این پژوهش تحلیل
روابط علّی و معلولی شاخص ئهای تاثیرگذار بر بازاریابی چریکی برای تسهیل جذب
گردشگر با رویکرد منافع اقتصادی بود.
روش شناسی: این پژوهش مقطعی با روش ترکیبی کیفی-کمّ ی در سال 0011 در استان
کرمانشاه انجام شد. پس از بررسی کتابخانهای و تحلیل نهایی 32 مقاله، 58 کد اولیه
استخراج شد و در قالب 7 درونمایه فرعی طبقه بندی گردید. پرسشنامه حاصل در
میان خبرگان توزیع و نتایج آن با روش دیمتل مدلسازی شد.
یافتهها: در مجموع ۳5 کد اولیه استخراج شد که در قالب 9 مفهوم، 7 درونمایه فرعی
و ۸ درونمایه اصلی طبقه بندی شدند. بیشترین تاثیرگذاری حاصل ابزار انسانی، ابزار
فرهنگی، ابزار رابطهای و ابزار تکنولوژی بود. بیشترین تاثیرپذیری بهترتیب مربوط به
شاخصهای منافع اقتصادی، جذب مشتری، سلاحهای تبلیغاتی و ابزار رابطهای بود.
نتیجهگیری: شاخصهای ابزار انسانی، ابزار فرهنگی، ابزار تکنولوژی و ابزار رابطهای در
بازاریابی
A B S T R A C T
Aims, Backgrounds: Traditional marketing is very expensive, but new methods are always defined in the world of business and trade that solve the defects of the traditional method or can be defined in an environment that has more productivity. The factor caused the emergence of guerilla marketing. Therefore, the purpose of this research is to measure guerilla marketing in terms of effective and efficient indicators to facilitate the attraction of tourists with the approach of economic benefits.
Methodology: The current research is exploratory in terms of purpose and practical in terms of results. This research, using Dematel's modeling method and after reviewing about 250 researches related to meta synthesis method, includes 7 main categories which have been approved by experts and from the quantitative approach (DEMATEL) in order to influence the intensity of the data. Analysis of relationships and interaction between factors has been used.
Findings: The findings of the research show that human tools have the most influence. Cultural tools are in the second position; economic benefits are the most influential. Customer attraction is in second place. Also, human tools and cultural tools have the most interactions with other studied categories. The category of technology tools has the least interaction with other variables.
Conclusion: In this model, the variables of human tools, cultural tools, technological tools, and causal relationship tools are economic benefits, attracting customers (tourists) and advertising weapons.
Keywords: guerilla marketing, customer attraction (tourist), economic benefits, DEMATEL method.