خلاصة:
نوجوانان یکی از قشرهای حساس و پرخطر جامعه محسوب میشوند که آسیبها و رفتارهای پرخطر باعث تهدید سلامتروانی آنها میشود. از آنجایی که متربیان از 7 سالگی وارد مدرسه میشود، نقش مدارس در کنترل این رفتارها، بسیار پررنگ خواهد شد. لذا هدف از این پژوهش «بررسی راهکارهای پیشگیری از رفتارهای پرخطر دانشآموزان در مدارس» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد که این دادههای به دست آمده با رویکرد توصیفی – تحلیلی در راستای رسیدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوجوانانی که دارای آگاهی از سلامتروانی واجتماعی خود هستند، نقاط قوت خود را به خوبی شناخته و دارای عزتنفس هستند و میتوانند رفتارهای اجتماعی سالم داشته و با کنترل عواطف و احساسات از انجام اینگونه رفتارها خودداری نمایند. یکی از نشانههای رفتارهای خود مراقبتی، داشتن مهارت نه گفتن در مقابله با موقعیتهای خطرآمیز است.