خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای فرزندپروری بر سبکهای هویت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان میناب در سال تحصیلی 1399-1400 انجام شده است.روش پژوهش در حال حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه مورد مطالعه 162نفر از دانشآموزان دختر متوسطه اول با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سبک هویت برزونسکی و پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند بود. به منظور آزمون فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی معنی دار بودن فرضیههای تحقیق، استفاده شد. دادهها در سطح معنی داری 05/ 0 مورد تحلیل آماری قرار گفت.
ملخص الجهاز:
هویت عبارت است از سازمان دادن یک خود درونی؛ شامل ساخت خود، سیستم باورها، آرزو ها، عقاید، مهارتها و تاریخچه فردی که در واقع نتیجه یک بحران است و از دید متخصصین، درک این دوران طوفانی و بحرانی وابسته به روابط حاکم در خانواده میباشد و خانواده تاثیری واضح و موثر بر رشد نوجوان داردو مهمترین نهاد در شکل گیری هویت فرزندان تلقی میشود.
هرچند روانشناسان و نظریه پردازان بر نقش والدین و شیوههای فرزندپروری تاکید میکنند، تحقیقات خیلی کمی در مورد شیوههای فرزندپروری و آسیب شناسی روانی کودک به عمل آمده است ازین رو در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا تاثیر شیوههای فرزندپروری که شامل شیوههای مقتدرانه، مستبدانه، و سهل گیر میباشد با سبکهای هویت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول را مورد بررسی قرار دهد.
سوال دوم:آیا شیوه فرزندپروری مقتدرانه والدین برسبک هویت دانشآموزان تاثیر دارد؟ جهت بررسی این سوال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده میکنیم.
جدول شماره6-آمارههای آزمون همبستگی شیوه فرزندپروری مقتدرانه والدین و سبک هویت دانشآموزان(n=58) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول6 ضریب آزمون همبستگی پیرسون مثبت میباشد، لذا با افزایش یک متغیر، متغیر دیگر نیز افزایش مییابد.
سوال سوم: آیا شیوه فرزندپروری مستبدانه والدین بر سبک هویت دانشآموزان تاثیر دارد؟ جهت بررسی این سوال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده میکنیم.
سوال چهارم:آیا شیوه فرزندپروری سهل گیرانه والدین برسبک هویت دانشآموزان تاثیر دارد؟ جهت بررسی این سوال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده میکنیم.
که نتیجه پاسخ به این سوال نیز مثبت بود و شیوه فرزندپروری سهل گیرانه بر سبک هویت دانشآموزان تاثیر داشت.