خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف توسعۀ تکنیک واقعیت مجازی برای تقویت آموزش در مرحلۀ پیشگیریِ مدیریت بحران و اثربخشی آموزشهای ارائه شده با استفاده از این تکنیک واقعیت مجازی در بهبود واکنشهای رفتاری شهروندان در برابر زلزله انجام شده است. بدین منظور جهت برنامهنویسی از نرمافزار Microsoft Visual Studio و برای ساخت محیط شبیهسازی شده، از موتور بازیساز Unity استفاد شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 80 نفر از شهروندان منطقۀ 4 شهر کرمان میباشد که، دیدگاه آنها بر اساس سطوح چهارگانه مدل کرک پاتریک جمعآوری شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آنها با مقدار 936/0 مورد تأیید قرار گرفته، استفاده شد؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آنست که، شهروندان در سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج واکنش مطلوبی داشتهاند و آموزشهای صورت گرفته به وسیلۀ تکنیک واقعیت مجازی در یادگیری آنان تأثیر مثبتی داشته ؛ میزان مهارتهای آنان افزایش یافته و میتواند نتایج مطلوبی برای افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که، میانگین اثربخشی آموزشهای صورت گرفته بهوسیلۀ تکنیک واقعیت مجازی در جهت ارتقای عملکرد شهروندان برابر با 18/3 بوده است. مقدار t در سطح 05/0 معنادار میباشد؛ لذا تفاوت معناداری بین میانگین نظری و میانگین تجربی وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای صورت گرفته بهوسیلۀ تکنیک واقعیت مجازی به لحاظ آماری اثربخش بوده است.
The present study tries to evaluate the effectiveness of the trainings provided using the virtual reality technique. The present research is an applied type that has been done by descriptive-analytical method. For this purpose, Microsoft visual studio software has been used for programming and unity game engine has been used to make the game (simulated environment). The statistical population of the study includes 80 citizens of region 4 of Kerman city. By placing individuals in a simulated position through virtual reality glasses, their behavior was collected based on the four levels of the Kirkpatrick model. Also, a questionnaire was used, the validity of which was confirmed by experts and its reliability was confirmed according to Cronbach's alpha model of 0.936. Descriptive statistics and one-sample t-test were also used to analyze the data. The research findings show that citizens have had a favorable reaction to the training provided at the level of reaction, learning, behavior and results, and the training provided by the virtual reality technique has had a positive effect on their learning; their skills have increased and can have good results for individuals and society. The results show that the average effectiveness of the trainings conducted by the virtual reality technique to improve the performance of citizens was equal to 3.18. The value of t is significant at the level of 0.05, so there is a significant difference between the theoretical mean and the experimental mean. Therefore, it can be concluded that the training provided by the virtual reality technique has been statistically effective.