خلاصة:
تربیت زیباییشناسی محمل مناسبی برای اثربخشی، کارآمدی و خود شکوفایی است، ازاینرو نظامهای آموزشی پیشرو، برای دستیابی به اهداف موردنظر خود، توجهی ویژه به آن نمودهاند. این پژوهش با هدف ارائه چارچوب مفهومی برای تربیت زیباییشناسی در نظام تربیتمعلم انجامشده است. در این مطالعه از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی)، 13 نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی، هنر و زیباییشناسی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. دادههای کیفی گردآوریشده با روش تحلیل مضامین و استقرایی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. فرایند اعتباربخشی دادهها، با روش دلفی و اجرای آزمون t به انجام رسیده است. دادهها پس از مقولهبندی و تنظیم، در قالب یک چارچوب مفهومی با 14 مضمون اصلی، 7 مضمون سازماندهنده و مضمون فراگیر «تربیت زیباییشناسی فراگیر در تربیتمعلم» ارائه شدهاند. مؤلفههای اساسی این چارچوب عبارتاند از: رویکرد، اهداف، منطق و مبانی، اصول درونی، اصول بیرونی، محتوای نظری، فعالیتها، روشهای مبتنی بر زیباییشناسی، روشهای عمومی، منابع، رسانه، نگرش و ارزشیابی. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بر اساس تأیید صاحبنظران از مضامین شناساییشده، چارچوب پیشنهادی از ظرفیتی مناسب برای تربیت زیباییشناسی در تربیتمعلم برخوردار است و برای تربیت معلمان خلاق و اثربخش، باید چارچوب نظری تربیت زیباییشناسی، روح حاکم بر همۀ سطوح برنامهدرسی رسمی و غیررسمی در نظام تربیتمعلم قرار گیرد و همه عناصر دخیل در تربیتمعلم نسبت به اهمیت، کارکرد و پیامدهای آن آگاه باشند. همچنین شایستگی معطوف به تربیت زیباییشناسی بهمثابه یک شایستگی بنیادی در کنار سایر شایستگیها مورد توجه قرار گیرد.
Aesthetics training is known to be helpful in increasing effectiveness, efficiency, and self-actualization, and as a result, in progressive educational systems is considered as a means for achieving goals. To construct a framework for such training, a group of 13 experts in education, arts, and aesthetics was selected and interviewed to the point of data saturation. Data validation was done through Delphi method and t-test. The collected data were analyzed and categorized within a conceptual framework consisting of 14 main topics, 7 organizational topics, and a general topic of aesthetics training in teacher training. The main topics are: approach, objectives, logic and foundations, internal principles, external principles, theoretical content, activities, aesthetically-based methods, general methods, resources, media, observation, and evaluation. According to the experts the suggested framework has the adequate potential for use in teacher training centers in order to train creative and effective teachers. Furthermore, all involved in teacher training programs need to be aware of the importance, usefulness, and consequences of using such a framework and familiarity with it be considered as a competency, alongside other teaching competencies.