خلاصة:
فزایش انتشار کربن و گرمایش جهانی که امروزه از مسائل حیاتی جهان به شمار میآید و علت افزایش این بخش عظیم این انتشار CO2حاصل از مصرف سوختهای فسیلی بوده و این مصرف ناشی از تجارت سوختهای فسیلی است. در دهههای اخیر کشورهای درحال توسعه و به کشورهای توسعه یافته بدنبال برنامه ریزی بهینه و به کارگیری روشهای مناسب بودند که نه تنها به اهداف اقتصادی خود دست یابند، بلکه آسیبهایی که به محیط زیست از طریق مصرف انرژی فسیلی وارد میشود را به حداقل برسانند. در این بررسی با تمرکز بر کانالهای تاثیر گذار تجارت سوخت فسیلی (حمل و نقل و تولید ناخالص داخلی) به بررسی این تاثیرات بر انتشار CO2را در کشورهای منتخب درحال توسعه و کشورهای توسعه یافته برای سالهای 2000-2014 میپردازد. روشهای اقتصاد سنجی که در این مقاله استفاده شده الگوی رگرسیون خطی چند متغیره که با روش حداقل مربعات معمولی تخمین زده شده است. نتایج حاصل نشان داد که میزان این تاثیرات تجارت سوختهای فسیلی در کانال مصرف سوختهای فسیلی در بخش حمل نقل و کانال تولید (صنعت)، بر انتشار کربن ارتباط معناداری در کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه دارند. انتشار CO2یک مسئله جهانی است موجب گرمایش جهانی شده و در نهایت آسیبهایی که به محیط زیست (تغییرات جوی) وارد میسازد و هزینههای غیرقابل پیش بینی را برای کشورهای درحال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته به بار میآورد. در ادامه برای جلوگیری از این میزان انتشار نتیجهگیری و توصیههای سیاستی ارائه شده است.
The increase in carbon emissions and global warming, which is a vital issue in the world today, and the reason for the increase in this huge part of CO2 emissions is due to the consumption of fossil fuels, and this consumption is due to the fossil fuel trade. In recent decades, developing countries and developed countries have sought optimal planning and the use of appropriate methods to not only achieve their economic goals, but also the damage done to the environment through the consumption of fossil fuels. Minimize. In this study, focusing on the effective channels of fossil fuel trade (transportation and GDP), it examines these effects on CO2 emissions in selected developing countries and developed countries for the years 2014-2000. The econometric methods used in this paper are multivariate linear regression patterns estimated by the ordinary least squares method. The results showed that the extent of these effects of fossil fuel trade in the fossil fuel consumption channel in the transportation sector and production channel (industry), on carbon emissions have a significant relationship in developed countries and developing countries. CO2 emissions are a global issue, causing global warming and ultimately damaging the environment (climate change) and causing unpredictable costs for both developing and developed countries. The following are policy conclusions and recommendations to prevent this publication