خلاصة:
این مطالعه, با هدف تبیین نقش حرفهای گرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان, بر اثربخشی مدرسه» در مدارس مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۹ صورت گرفت. روش این پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی, و جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم نواحی شهر کرمانشاه بوده است. نموئه معرف, متشکل از ۶۰۰ معلم بوده است و معلمان مورد نظر با کاریست نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز متغیرهای پژوهش, از سه پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه حرفهایگرایی معلمان شانن - موران (۲۰۰۹)» پرسشنامه رفتار شهروندی فردی شویبسکی (۲۰۱۶) و پرسشنامه اثربخشی مدرسه هوی (۲۰۰۹). برای تعیین روایی پرسشنامههاء از روش روایی محتوایی استفاده شد. برای بررسی پایایی سه پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامههای حرفهای گرایی, رفتار شهروندی فردی و اثربخشی مدرسه به ترتیب ۰/۸۵ ۰/۸۳ و ۰/۸۷ برآورد گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که: بین حرفه- ایگرایی معلمان و اثربخشی مدارس, رابطه مستقیم و معناداری (۲-۰/۳۸۳) وجود دارد. همچنین همبستگی بین متغیر رفتار شهروندی فردی معلمان و اثربخشی مدارس مستقیم و معنادار (۲-۰/۴۳۴) است. همچنین مشخص گردید که ۹ درصد از واریانس اثربخشی مدارس, از طریق متغیرهای حرفهایگرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان قابل تبسن است.
This study was carried out with the aim of explaining the role of professionalism and individual citizenship behavior of teachers on the effectiveness of the school in secondary schools of Kermanshah city in the academic year 2015-2016. The method of this research was a description of the type of correlation and the statistical population of this research included all the teachers of second secondary schools in the districts of Kermanshah city. The representative sample consisted of 400 teachers and the desired teachers were selected using cluster sampling. Three questionnaires were used to collect the required data for the research variables: Shannon-Moran teachers' professionalism questionnaire (2006), Schwabsky's personal citizenship behavior questionnaire (2014) and Hoy's school effectiveness questionnaire (2009). Content validity method was used to determine the validity of the questionnaires. Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of three questionnaires. The reliability coefficient calculated for the questionnaires of professionalism, individual citizenship behavior and school effectiveness were estimated at 0.85, 0.83 and 0.87 respectively. The results of data analysis show that there is a direct and significant relationship between teachers' professionalism and schools' effectiveness (r=0.383). Also, the correlation between the variable of individual citizenship behavior of teachers and the effectiveness of schools is direct and significant (r=0.434). In the end, it was determined that 23.9 percent of the variance of schools' effectiveness can be explained through the variables of professionalism and individual citizenship behavior of teachers.