خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر شبکههای ارتباطی مجازی بر کنشهای نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. درواقع مطالعه حاضر در این صدد است تا به بررسی تاثیر فناویهای نوین ارتباطی مانند شبکههای اجتماعی مجازی، برعملکرد نخبگان حکومتی پرداخته وعملکرد سیاسی آنان را در توسعه فرهنگ سیاسی و دیپلماسی حکومت مورد بررسی قرار دهد. کنش سیاسی نخبگان حکومتی در شبکههای ارتباطی مجازی از زمان انقلاب تقریبا دریک فرایند مشخص بوده است که در ابتدای انقلاب با استفاده از رسانه های موجود توانستند فکر و ایده خود را به مردم برسانند و مقبولیت پیدا کنند بعد از جنگ تحمیلی تقریبا رسانه ها در خدمت دولت بوده و تکنولوژی رویکرد اجتماعی محور داشته است. اما با پیشرفت تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی مانند شبکه های مجازی نخبگان حکومتی نتوانستند ایده و تفکر عالب خود را در این رسانه ها به مردم دیکته کنند و اکثرا به عنوان ضد رسانه حکوتی عمل نمودند و نگرش و کنش نخبگان در مقابل این تکنولوژی ها با اعمال کارهای مانند فیلترینگ و یا محصول غرب نامیدن آنها، در واقع نتوانستند از ظرفیتهای این رسانههای نوین استفاده مناسبی داشته باشند.
The present study seeks to examine the impact of new communication technologies such as virtual social networks on the performance of Iranian government elites and their political performance in the development of political culture and government diplomacy. Since the revolution, political action of the ruling elites in virtual communication networks has had a definite process in which at the beginning of the revolution, using the available media, they were able to convey their thoughts and ideas to the people and gain acceptance. After the imposed war, the media almost served the government and technology took a socially oriented approach. However, with the development of information and communication technologies such as virtual networks, government elites could not dictate their ideas and thinking to the people in these media. In fact, most of these media acted as anti-government media, and the elites reacted to these technologies by doing things like filtering or calling them Western products, and failed to make good use of the capacities of these new media. The present study aimed to determine the effect of virtual communication networks on the actions of the political elites of the Islamic Republic of Iran.