خلاصة:
موسسات عمومی غیردولتی از جمله موسساتی هستند که امروزه به جهت ارائه خدمات عمومی، جامعه نیازمند آنها میباشد علاوه بر آن، کمبود منابع، و هزینههای گسترده ای که بر دوش دول تها قرار دارد موجب گردیده، تا در نظا مهای حکمرانی، شرایط فعالیت اینگونه موسسات مهیا گردد. اما به جهت اهمیتی که ارائه خدمات عمومی در جامعه دارد، و از طرفی، دول تها به دنبال آن هستند تا با برجسته نمودن ارائه خدمات عمومی، علاوه بر افزایش رضایتمندی، پایههای دولت را تقویت نمایند. حال سوالی که پژوهش حاضر بدنبال پاسخ بدان است اینست که در الگوی حکمرانی مطلوب نظارت بر موسسات غیردولتی چگونه خواهد بود که در پاسخ با استفاده از روش تفسیری کیفی اینگونه آمد که وجود دو مکانیسم منسجم میتواند - یاری دهنده دول تها باشند. اولین مکانیسم، اشاعه و انسجام یک نظام حکمرانی مطلوب با پشتیبانی از قوانین جاری، به جهت حا کمیت قانون بر ساختار و فعالی تهای موسسات عمومی غیردولتی است تا بتواند آنها را در راستای اهداف دولت قرار دهد. از سوی دیگر نظار تهای گوناگونی که نشات گرفته از قوانین است، میتواند با توجه به ساختار اداری موسسات عمومی غیردولتی که مبتنی بر اساسنامه آن میباشد، زمینههای انحراف از فعالی تهای ذاتی آنها را از بین برده و با همراه حکمرانی مطلوب، نظامی منسجم و هدفمند در موسسات عمومی غیردولتی فراهم سازد. هر چند که به نظر میرسد وابستگی موسسات عمومی غیردولتی بر تخصیص اعتبار از بودجه کل کشور، مجوز نظارت را در زیر سایه حکمرانی مطلوب بر آنان مستولی نموده و این امر خود شاید به جهت حفظ فعالی تهای موسسات موصوف در مسیر قانون، جلوهای مثبت را ارائه دهد اما متاسفانه وابستگی به دولت میتواند تحت تاثیر برخی امور سیاسی قرار گرفته و به عنوان مانعی در جهت رشد و شکوفایی موسسات مذکور گردد. لازم به ذکر است روش گردآوری دادهها کتابخانه ای و جستجوی ایترنتی بوده است.
The lack of resources, and the large costs incurred by governments, have led to the functioning of such non-governmental public institutions in governing systems. But because of the importance of providing public services in society, and on the other hand, governments seek to strengthen the foundations of government by emphasizing the provision of public services, in addition to increasing satisfaction. However, the existence of two coherent mechanisms can help governments. The first mechanism is the dissemination and coherence of a favorable system of government with the support of current laws, in order for the rule of law to govern the structure and activities of public non-governmental organizations so that it can align them with government objectives. On the other hand, the various supervisions that originate from the laws can, according to the administrative structure of non-governmental public institutions, which is based on its statute, eliminate the grounds for deviation from their intrinsic activities and with good governance. Provide a coherent and purposeful system in public non-governmental organizations. However, it seems that the dependence of non-governmental public institutions on the allocation of funds from the general budget of the country has given them the supervision license under the shadow of good governance. And this in itself may provide a positive effect in order to maintain the activities of these institutions in accordance with the law, but unfortunately, dependence on the government can be affected by some political issues and as an obstacle to the growth and prosperity of these institutions.