خلاصة:
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه حاضر با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی دستاوردهای علمی در طول 10 سال گذشته (2020-2010) و بررسی 24 مقاله پراستناد در این حوزه پرداخته شد. یافتهها: در مجموع بررسی و کنکاش در مطالعاتی که یک دههی اخیر پیرامون توانمندسازی زنان صورت گرفته است، حاکی از آن است که طیف وسیعی از ابعاد مختلف توانمندی و رویکردهای متفاوت توانمندسازی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال در پژوهشهای پیشین جایگاه آموزش به ویژه آموزش کارآفرینی در بحث توانمندسازی زنان روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: با تلفیق برنامههای آموزشی کارآفرینانه در قالب ترویج فکرهای نو، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی برای فعالیت در بخشهای اقتصادی، ارتقاء سطح دانایی و آگاهی زنان روستایی نسبت به شناخت واقعبینانهای از ظرفیتها و تواناییهای خود، انتظار میرود بستری مطلوب برای بازآفرینی اجتماعی آنان فراهم شود.بر این اساس بررسیهای بیشتر و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در خصوص بهکارگیری این دو مفهوم (آموزش و توانمندسازی) در کنار یکدیگر به صورت مکمل، لازم و ضروری است. پژوهشهای آینده میتوانند با تمرکز بر توانمندسازی زنان روستایی، طراحی مدل آموزش کارآفرینی و اجرا و عملیاتیسازی آن را مدنظر قرار دهند.
Purpose: Empowering women can enable this section of society to recognize their strengths, weaknesses, opportunities and threats and move towards their goals according to their capacities. In this regard, and considering the importance of the category of empowerment in this research, an attempt has been made to review the existing scientific capacities by reviewing the literature and highly cited articles in this field.Method: This study using a systematic review, the scientific achievements during the last 10 years (2020-2010) were reviewed and 24 highly cited articles in this field were reviewed. Based on this, first, after identifying the keywords, the articles published in Science Direct, Scopus, Springer, Sage Journals, and Google Scholar databases were considered for searching. Findings: Overall the study of studies on women's empowerment in the last decade suggests that a wide range of different dimensions of empowerment and different approaches to empowerment have been considered by researchers. However, in previous studies, the place of education, especially entrepreneurship education in the discussion of empowerment of rural women, has received less attention.Conclusion: Combining entrepreneurial training programs in the form of promoting new ideas, while providing skills training for working in the economic sectors, raising the level of knowledge and awareness of rural women about a realistic knowledge of their capacities and abilities It is expected that a favorable environment will be provided for their social regeneration. Accordingly, further studies and conducting accurate and comprehensive research on the application of these two concepts (education and empowerment) together are complementary, necessary and essential. Future research can focus on empowering rural women, designing an entrepreneurship education model, and implementing and operationalizing it.