خلاصة:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه) اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ (ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﺮﭘﻞ ذﻫﺎب اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ (ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﺮﭘﻞ ذﻫﺎب در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1400-1401 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. 69 داﻧﺶ آﻣﻮز) 26 دﺧﺘﺮ، 43 ﭘﺴﺮ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺻﻞ اﺷﺒﺎع اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻣﯿﺪاﻧﯽ و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS) ﻧﺴﺨﻪ 25 (و آزﻣﻮنﻫﺎی ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه) اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ (، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺜﺒﺘﯽ وﺟﻮد دارد) 05. p <0 (. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﯿﺎنﮔﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه) اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ (اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ واﺟﺮای آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﻦ ﮔﺮوه از داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻗﺪام ﮔﺮدد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش صورت گرفته بیانگر این است که بین مؤلفههای مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر با نیازهای ویژه (استثنایی)، همبستگی و رابطه معنادار مثبتی وجود دارد (p واژگـان کلـیدی: .
این مهارت ها، رفتارهاي قابل مشاهده و قابل اندازه گیري هستند که استقلال، قابلیت پذیرش و کیفیت مطلوب زندگی را بهبود می بخشند، براي سازش یافتگی و کارکرد بهنجار فرد مهم هستند و نارسایی در آنها با اختلالهاي روانی و مشکلات رفتاري مرتبط هس 6 k"/>k"/> و همکاران، 2008 7 n"/>n"/> و همکاران، 20 cotugno Ganaie ILknur & Bulbin Teodoro Harrell Cook Matson سازگاری با موقعیتهای جدید و متنوع در دورانی که عصر تنیدگی و تغییر سریع اجتماعی است، کار آسانی نیست.
فتحالهزاده و همکاران (1395) در پژوهشی تحت عنوان «اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانش آموزان دختر دبیرستانی» که با روش پژوهش نیمه تجربی با گروه آزمایش، گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 24383 دانش آموز مقطع متوسطه ناحیه 2 آموزش و پرورش اصفهان در سال تحصیلی 95-94 انجام شد به این نتایج دست یافتند که آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اثر داشته و روشی مؤثر برای ارتقاء سازگاری نوجوانان دختر است و همچنین و میزان خودکارآمدی را نیز به طور معناداری افزایش داده است.
در این پژوهش رابطۀ مؤلفههای مهارتهای اجتماعی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) مقطع دبستان شهرستان سرپل ذهاب با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته بررسی شده است.
6- بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب انجام شده است.