خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تدوین اهداف راهبردی برای توسعة برنامة درسپژوهی با روش آمیخته بود. جامعة آماری بخش کیفی شامل اعضای دبیرخانه و کمیته راهبردی درسپژوهی استان قم به تعداد 35 نفر بودند. در بخش کمی، 297 نفر از شرکت کنندگان در برنامة درسپژوهی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبة گروههای کانونی، و در بخش کمی از پرسشنامة محققساخته بود که اعتبار آن توسط متخصصان موضوعی و پایایی آن با ضریب (85/0) تأیید شد. نتایج مصاحبه، 13 نکته اصلی را نشان داد که آزمون توافق نظر کاپای کوهن شش مورد را حذف و سایر موارد را برای تعیین چشمانداز برنامة درسپژوهی استفاده کرد. همچنین، نتایج پرسشهای دوم و سوم، پس از شناسایی قوتها و ضعفهای عوامل داخلی و فرصتها و تهدیدهای عوامل خارجی تأثیرگذار و تحلیل ضریب اهمیت آنها به ترتیب، بیانکنندة پیشیداشتن فرصتها بر تهدیدهای عوامل خارجی و بالابودن ضعفها بر قوتهای عوامل داخلی بود. سپس، 10 راهبرد شناسایی و بعد از مشخصشدن جذابیت هر یک، پنج راهبرد انتخاب شده، و برای تدوین برنامههای عملیاتی معرفی شد.
The aim of this paper was to formulate strategic objectives for the development of a research in curriculum program along with mixed research methodology. The statistical population of the qualitative section included members of the secretariat and the strategic committee of the research in curriculum of Qom province with 35 people. In the quantitative section, 297 participants were selected in the research in curriculum. The data collection tool was used in the qualitative section was an interview with the focus groups and in the quantitative section, it was the researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by thematic experts and its reliability was a coefficient of (0.85). The findings of the interview showed 13 main items, six of which were deleted by the Kapay Cohen's Consensus Test with other items used for setting a perspective on the research in curriculum program. Also, the results of the second and third questions, after identifying the strengths and weaknesses of internal factors and the opportunities and threats of external factors and analyzing their importance coefficient, respectively, suggested the precedence of opportunities over threats of external factors and of weaknesses over internal factors strengths. Then, 10 strategies were identified and after determining the attractiveness of each, five strategies were chosen and introduced to develop operational plans.