خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای زندگی و پرخاشگری با میانجیگری اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر شهر قم بود. پژوهش حاضر به روش توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری ۱۷۳۵ نفر از دانشآموزان دختر متوسطه دوم) پایه دوازدهم (ناحیه ۴ شهر قم صورت گرفت. از این تعداد، ۳۰۰ نفر با استفاده از برآورد جدول مورگان، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری، مهارتهای زندگی و اضطراب اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزارspss و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که بین مهارتهای زندگی و تمام خرده مقیاسهای آن با پرخاشگری ارتباط معکوس معنادار وجود دارد و بین مهارتهای زندگی و خرده مقیاسهای آن به جز) نشان دادن مسئولیتهای فردی، درک و ارتقای اصول آزادی، عدالت و تساوی (با اضطراب اجتماعی ارتباط معکوس معنادار وجود دارد. همچنین بین پرخاشگری با اضطراب اجتماعی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد. با توجه به این یافتهها با افرایش مهارتهای زندگی پرخاشگری و اضطراب اجتماعی کاهش مییابد و نیز با افزایش پرخاشگری، اضطراب اجتماعی افزایش پیدا میکند. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش و اهمیت مهارتهای زندگی، توجه به این مهارتها یک ضرورت اجتماعی است که از طریق آن میتوان پرخاشگری و اضطراب اجتماعی نوجوانان را کاهش داد.
ملخص الجهاز:
نتایج آزمون همبستگی بین مهارتهای زندگی و اضطراب اجتماعی نام متغیر ضریب همبستگی سطح معناداری نتیجه آزمون خودآگاهی 183/0- 000/0 معنادار داشتن هدف در زندگی 169/0- 000/0 معنادار مهارتهای مربوط به ارتباطهای انسانی 234/0- 000/0 معنادار روابط بین فردی 169/0- 001/0 تصمیمگیری 180/0- 001/0 معنادار بهداشت و سلامت روانی 150/0- 004/0 معنادار بهداشت و سلامت جسمانی 140/0- 008/0 معنادار مهارتهای حل مسئله 151/0- 004/0 معنادار مهارتهای مشارکت و همکاری 229/0- 000/0 معنادار تفکر خلاق 128/0- 015/0 معنادار تفکر انتقادی 107/0- 043/0 معنادار نشان دادن مسئولیتهای فردی 058/0- 275/0 غیرمعنادار درک و ارتقای اصول آزادی ، عدالت و تساوی 039/0- 463/0 غیرمعنادار شرکت در فعالیتهایی که منافع را بهبود میبخشند 132/0- 012/0 معنادار نشان دادن رفتارهای اجتماعی 107/0- 042/0 معنادار شهروند جهانی شدن 173/0- 001/0 معنادار مهارتهای حرفهای 177/0- 001/0 معنادار مهارتهای مربوط به رعایت و بکارگیری نکات ایمنی 188/0- 000/0 معنادار مهارتهای استفاده از فناوری اطلاعات 142/0- 007/0 معنادار مهارت زندگی 215/0- 000/0 معنادار یافتههای تحقیق نشان داد که بین مهارتهای زندگی و تمام خرده مقیاسهای آن بهجز (نشان دادن مسئولیتهای فردی، درک و ارتقای اصول آزادی ، عدالت و تساوی) با اضطراب اجتماعی ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد (01/0=sig) این بدان معناست که با افزایش مهارتهای زندگی اضطراب اجتماعی کاهش پیدا میکند و فرضیه دوم پژوهش تأیید میشود.