خلاصة:
در احداث پروژهها، به طور معمول خاک محل پروژه ازنظر مهندسی ژئوتکنیک، ایده آل نمیباشد. در این موارد مهندسین سعی میکنند تا حد امکان از خاک مسئله دار اجتناب کرده و در صورت امکان محل دیگری را برای پروژه انتخاب نمایند و یا خاک نامرغوب را با خاک مناسب تر، جایگزین نمایند. در دهه های اخیر با توسعه شهرها و صنعت با توجه به محدودیت در مکان و نیز بهینه سازی در هزینه های سازه های عمرانی، نیاز به احداث شالودهها و یا راهها بر روی بسترهای مرغوب و با نامرغوب زمین شدیدا احساس میشود. ازاین رو مهندسین علم ژئوتکنیک همواره سعی به اصلاح و یا بهبود مشخصات خاک موجود برای رسیدن به مشخصات خاک مطلوب تر در محل پروژهها، دارند. از راهکارهای پیشنهاد شده میتوان به جایگزینی خاک با مشخصات مناسب تر با خاک نامرغوب، طراحی شالوده های عمیق و با استفاده از تکنیک های تثبیت و بهبود مشخصات خاک موجود، اشاره کرد پیشرفت صنعت و گسترش آن در زمینه های مختلف، اگرچه مزیت های متعددی داشته لیکن مشکلاتی را نیز به همراه داشته است، که از آن جمله میتوان به مشکلات زیست محیطی ناشی از زباله های صنعتی و کشاورزی اشاره کرد. در میان این زبالهها، لاستیک های فرسوده سهم به سزایی ایفا میکنند، این امر ناشی از افزایش روزافزون وسایل نقلیه مختلف و همچنین عمر کم آنها میباشد. لذا این حجم بالای لاستیک باید به نحو مناسبی مورد استفاده مجدد قرار گیرد. در این مقاله ما به دنبال تاثیر خرده لاستیک و الیاف بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک تثبیت شده با آهک هستیم.