ملخص الجهاز:
احمد سپهری سردبیر سرمقاله تغیر نسل کاری کارکنان در بسیاری از سـازمان های بـا سـابقه کشـور، از چنـد سـال گذشـته آغازشده و به نقطه اوج خود نزدیک میشود.
این موضوع ، چالش های مختلفی را بـرای ایـن سازمان ها به همراه داشته و برخی حوزه های دانشی را با خلاهای جدی مواجـه کـرده اسـت ؛ اما این تغیر در حوزه کاری ما، یعنی «مدیریت دانش »، یک فرصت جدیـد را بـه سـازمان ها هدیه داده است و نسل جدید کارکنان شاغل در این حوزه ، با رویکردهای متفاوتی بـه مقولـه مدیریت دانش نگاه میکنند.
واحـدهای متـولی مـدیریت دانـش ایـن سازمان ها، پیاده سازی این نظام مـدیریتی را متـرادف بـا اسـتقرار یـک سـامانه نرم افـزاری و ذخیره سازی تجربیات میدانستند و بـه مقولـه های تعـاملی و انسـان محور مـدیریت دانـش کم توجه بودند.
با تغیر نسل متولیان نظام های مدیریتی، تغیرات رویکردی نیز اتفاق افتـاده اسـت .
بررسـی پروژه های مدیریت دانش در چندسال اخیر نشان میدهد کـه سـازمان های بسـیار زیـادی در بخش دولتی و غیردولتی و در صنایع مختلف به پیاده سازی این سیسـتم علاقه منـد شـده اند.
ویژگی مشترک این سازمان ها توجه بیش تر به راهکارهـای انسـان محور و تقویـت مشـارکت کارکنان است که این رویکرد نویدبخش کسب موفقیت بیش تر است .
خوشـبختانه ایـن موضوع موجب میشود تا شرکت های ارائه کننده خدمات مدیریت دانش نیز توجـه بیشـتری به مفاهیم و رویکردهای جدیـد داشـته باشـند و خـدمات خـود را مبتنـی بـر نیازمنـدیهای سازمان ها به روزرسانی کنند.