خلاصة:
با بازگشایی تدریجی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 شاهد آن بودیم که معلمان از هر دو آموزش مجازی و حضوری برای تدریس بهره بردند. در این پژوهش به دنبال واکاوی برداشتها و باورهای دبیران تاریخ شهرستان سنندج از رویکردِ جدید نسبت به آموزش یعنی آموزش ترکیبی میباشیم. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان تاریخ دوره متوسطه دوم شهرستان سنندج میباشد. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. متن مصاحبه پیاده شد و سپس به رویت مصاحبهشوندهها رسید سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 2020 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 5 مضمون اصلی: آموزش حضوری در آموزش ترکیبی، آموزش مجازی در آموزش ترکیبی، ضرورت آموزش ترکیبی، فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای آموزش و خانواده درآموزش مجازی. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه تجربه دو ساله آموزش مجازی دبیران و دانشآموزان، لازم در دوران پساکرونا از این تجارب و محتوا در آموزش استفاده شود. نظر به ارتباط بیشتر والدین با مدرسه، در آموزش مجازی لازم است سازوکاری اتخاذ شود تا این ارتباط در بستر آموزش ترکیبی برقرار باشد. از سوی دیگر معلمان نیز با بازگشایی تدریجی مدارس به نوعی آموزش ترکیبی را تجربه کردند.
With the gradual reopening of schools in the academic year of 1401-1400, we saw that teachers benefited from both virtual and face-to-face training for teaching. In this research, we seek to analyze the opinions and beliefs of the history teachers of Sanandaj city about the new approach to education, which is hybrid education. Qualitative and phenomenological research. The research field of this qualitative study is history teachers of second secondary school in Sanandaj city. The teachers were selected purposefully. A semi-structured interview was used to collect data, and the data collection and interview process continued until theoretical saturation. The text of the interview was downloaded and then it was seen by the interviewees, then the main themes and secondary themes were extracted using MAXQDA 2020 software. The findings include 5 main themes: face-to-face education in hybrid education, virtual education in hybrid education, the necessity of hybrid education, the culture of using virtual space for education and family in virtual education. The results of the research showed that according to the two-year experience of virtual education of teachers and students, it is necessary to use these experiences and content in education in the post-corona era. Considering the greater communication between parents and the school, it is necessary to adopt a mechanism in virtual education so that this communication is established in the context of combined education. On the other hand, with the gradual reopening of schools, teachers also experienced a kind of combined education.
ملخص الجهاز:
در اين مضمون به نقش و ضرورت آموزش ترکيبي در ترکيب اين دو آموزش ميپردازيم / نقشه شماره ٤: مضامين فرعي مضمون اصلي ضرورت آموزش ترکيبي حال در جدول زير مشخص شده است که هر مضمون فرعي از کدام مصاحبه شونده و کدام قسمت مصاحبه شونده استخراج شده است : جدول شماره ٤: مضامين فرعي و متن مصاحبه اي که مضمون از آن استخراج شده است شماره مصاحبه متن مصاحبه مضمون فرعي شونده فرهنگسازي کنيم تا خانواد ها و دانش اموزان نيز در مواقعي که اعلام ميکنيم تدريس مجازي است حالا به هر دليلي اصلا ميخواهد تعطيلي برف باشد يا هر چيزي ديگر ان موقع دانش اموزان هم مثل همان کلاس مصاحبه شونده شماره ٥ حضوري در کلاس هاي مجازي هم حاضر شوند و ارزش انرا همانند کلاس حضوري بدانند و با اشتياق در کلاس حضور يابند اموزش مجازي و اموزش حضوري بصورت ترکيبي باهمديگر اموزشي مکمل بودن بسيار خوب را شکل ميدهد، در اينده اي نزديک اموزش مجازي سهم آموزش مجازي مصاحبه شونده ٩ قابل توجهي را شامل خود ميکند هرچند همين الان هم اموزش مجازي در آموزش لازمه تعليم و تربيت ما شده است حضوري الان در همين هفته هاي اخير حتما شما مشاهده کرده ايد يا شنيده يد که مدارس تعطيل ميشوند حالا يا براي الودگي هوا يا برودت هوا.