خلاصة:
با توجه به اهمیت روزافزون منابع انسانی به عنوان عامل تحول سازمانها در محیط پیچیده و رقابتی، توسعه و تحول و بهبود مستمر منابع انسانی ضروری به نظر میرسد. براین اساس، شناخت ابعاد تحول منابع انسانی و ارائه راهکارهای منطقی جهت توانمندسازی و توسعه آنها با در نظر داشتن عوامل تاثیرگذار از اهم وظایف مدیران سازمانهای دولتی به شمار میرود. اصلاح سازمانی، فرآیند نظام مند، منسجم و هدفمند است که ارتباط قوی و همه جانبهای با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحول در نظام اداری با حرکتی هماهنگ و همسو با ساختارهای یاد شده اثربخش خواهد بود. هدف از اصلاح اداری، انطباق نقشها، توانمندیها و قابلیتهای نظام سازمانی است که یکی از ملزومات توسعه پایدار محسوب میشود. اندیشه ایجاد تحول در نظام اداری به بیش از نیم قرن گذشته برمی گردد. هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر مدیریت تحول سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی میباشد. در این مقاله سعی بر این شده که به طور اجمالی ضرورتها و برنامههای تحول اداری مورد بررسی قرار گیرد لذا با استفاده از منابع این پژوهش که بخشی ازمقالات در دسترس است و بصورت کتابخانهای با مطالعه و گردآوری انجام شده است. نتیجه حاصل شده از نوشتار، آشنایی با مفاهیم مرتبط با تحول منابع انسانی و روشهای کارآمدبرای به اجرا درآوردن بهبود مستمر با توجه به نیازهای سازمانها در جهت کسب موفقیت منابع انسانی است. با نگاهی به اهمیت موضوع، تاثیر منابع انسانی و باور مدیریت تحول سازمان به ضرورت تحول منابع انسانی واجرای موثر آن نیاز به داشتن دید جامع به شناسایی عوامل تاثیرگذار است که غافل بودن از بعضی از آنها موجب عدم موفقیت در سازمانهای اداری خواهد شد. در این پژوهش به طور موردی به بررسی عوامل موثر بر مدیریت تحول سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی سازمان پرداخته شده است.