خلاصة:
مدیریت آموزشی به عنوان یک قلمرو مطالعاتی ی ا دانشگاه ی
در پیشینه خود از یک دوره کارآمدی و موفقیتآمیزی برخوردار بوده (or dicipline
است؛ به گونه ای که دامنه دانش و پژوهش در این رشته آن را به یکی از رشته های پربار
علوم تربیت در دانشگاه های برتر جهان مبدل ساخته است. اعتبار این رشته در این سوال
جستجو نمیشود که از بدو پیدایش تاکنون تا چه میزان تجارب علم ی و دانش نظر ی
کسب کرده و یا اندوخته است بلکه در این سوال است که تا چه میزان این رشته توانسته
general) این ذخایر را در چارچوب فکری وسیع تر ی که عبارت از نظر ی ه جامع
1. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
بخش اول: مجموعه مقالات همایش نقد و بررسی رشته مدیریت آموزشی 137
در این رشته است، ارائه دهد یا خیر؟. فرض ما بر ای ن است که در شر ایط (theory
کنونی جامعه ما، نه تنها بین نظریه و عمل مدیریت آموزش ی شکاف عم یق ی به چشم
می خورد، بلکه بس یاری از نظریات، ای دهها و تجارب ساختار یافته و ی ا شهود ی
صاحب نظران آگاهانه یا ناآگاهانه که در محتوای آموزشی و پژوهش یای ن رشته ارائه
است. (identity crisis) میشود از نظر ساختار، محتوا و زمینه دچار بحران هویت
مدیران آموزش و پرورش به رغم وضعیت پیچیده و نابسامانی که امروز بر کانونها ی
تصمیم گیری آموزشی و نیز محیطهای مدرسه ای حاکم شده است، برای اینکه قادر باشند
نظام آموزشی کشور را هدایت و راهبری نمایند با چالشها و تحولات ب ی شمار ی
مواجهاند. تغییرات در شرف وقوع تاثیرات چشمگیری بر روی مدارس و کار و فعا لی ت
مدیران مدارس بر جای نهاده است. درحالیکه انتظار میرود در بررسی و تحلیل و تعلیل
این چالشها و تحولات از نظریه و قابلیت نظام دانشگاه ی در امر نظر ی ه پرداز ی به
درستی استفاده شود، اما در عمل جای آن کاملا خالی است. این امر در حالی است که
بررسیهای تطبیقی نشان میدهد رهبران آموزشی اثربخش برای فائق آمدن بر چن ین
شرایط پیچیده و نابسامانی تلاش میکنند از طریق ساخت یک مدل یا چارچوب ذهن ی
نظام یافته و راهبردی و با استعانت از قابلیت و ظرفیت نظام دانشگاهی دنی ایی را که در
آن قرار دارند و عمل میکنند، به درستی درک کنند و درصدد بهبود موثر وضع موجود
باشند.
138 مجموعه مقالات اولین همایش نقد و بررسی رشتههای مدیریت آموزشی و تکنولوژی آموزشی
این مقاله تلاش میکند با تحلیلی مختصر از وضع کنو نی مد یریت در آموزش و
پرورش، برخی از مهمترین چالشها و دغدغ ههای مهم مد یریت آموزش ی در کشور را
مطرح نماید و با رویکرد نظریه ای و استلزامات دنیای کنو نی تبیین ی از خلاء نظر یه ای
ایجاد شده را در کانون توجه قرار دهد