خلاصة:
نیازسنجی آموزشی، فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان است. به منظور کارایی و اثربخشی، همه برنامههای آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شوند. قبل از این که آموزش واقعی اتفاق بیفتد، مدیر آموزشی باید این موضوع را مشخص کند که چه کسی، چه چیزی، چه وقتی، چه جایی، چرا و چگونه آموزش دهد. به منظور انجام این امر مدیر آموزشی باید در حد توانش اطلعات را تجزیه و تحلیل کند. سنجش همراه با» نیاز «است که آن را میتوان از طرق مختلفی شناسایی کرد، اما به طور کلی نیاز به عنوان شکاف بین آنچه که در حال حاضر وجود دارد و آنچه که در آینده مورد نیاز است، توصیف میشود. این شکافها میتواند شامل تفاوتهایی بین، آنچه که سازمان انتظار دارداتفاق بیفتد و آنچه که اتفاق میافتد، عملکرد شغلی فعلی و مطلوب، شایستگیها و مهارتهای موجود و مطلوب باشد. نیازسنجی همچنین میتواند برای کمک به، بهبود شایستگیها و عملکرد گروههای شغلی، موضوعات بهره وری و حل مساله، نیاز به آمادگی و پاسخگویی به تغییرات آینده در سازمان یا وظایف شغلی به کار برده شود.