خلاصة:
خانواده نخستین نهاد زندگی اجتماعی کودک است که در شکلگیری عادتها و اندیشه های اجتماعی کودک نقش بسیار مهمی دارد. در هر نظام آموزشی، توفیق طلبی به عنوان مهمترین شاخص توفیق فعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود. شناسایی متغیرهای پیشبین کارکرد تحصیلی، از یک سو پیشگیری از پیامدهای شکست در مدرسه و پدیدآوری محیطی خوشایند برای یادگیری را افزایش میدهد و از سوی دیگر میتواند در دستیابی به روشهای مناسب و تکیه بر اولویتهای کاربردی کمک کننده باشد محیط، بستری برای شکلگیری بسیاری از ویژگیهای رفتاری است. دانشمندان رفتاری طی سالها مطالعه، به این نتیجه رسیدند که برخی از افراد نیاز شدیدی به توفیق دارند ولی دیگران که شاید اکثریت را تشکیل میدهند به نظر نمیرسد زیاد به فکر توفیق باشند. بنابراین نیاز به توفیق هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفت. لذا هدف این پژوهش بررسی انگیزه توفیق طلبی دانش آموزان میباشد. زیرا اگر این انگیزه در سنین پایین ایجاد و تقویت شود تاثیر به سزایی در موفقیت در زندگی و آینده تحصیلی و شغلی آنها ایفا مینماید.