خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سرزندگی و رضایت تحصیلی براساس میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان راسک در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2150 نفر تشکیل داد که از بین آنها تعداد 356 دانشآموزان به صورت در دسترس و به شکل آنلاین به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی حجازی و همکاران (1395)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و همکاران (1391) و پرسشنامه رضایت تحصیلی مطلق و همکاران (1387) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان در SPSS-26 انجام گرفت. نتایج نشان داد که رابطه منفی و معنیداری بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود داشت. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 18/0- و 54/0 قادر به پیشبینی سرزندگی تحصیلی بودند. همچنین میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 21/0- و 40/0 قادر به پیشبینی رضایت تحصیلی دانشآموزان بودند. براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان دریافت که میزان استفاده و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مهمی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.