خلاصة:
در این پژوهش، رابطه اختلالات سلوک با خودکارآمدی اجتماعی و بهزیستی روانشناختی مورد بررسی قرار گرفته شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی با رویکرد همبستگی میباشد. نمونه پژوهش عبارت بود از 302 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر زابل که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از گزینش و تخصیص نمونه، پرسشنامهها طی یک مرحله توزیع و جمع آوری گردید. در نهایت دادهها با کمک نرم افزار SPSS با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد رابطه ی منفی معناداری بین اختلالات سلوک با خودکارآمدی اجتماعی وجود دارد. با توجه به رابطه منفی میتوان گفت که با هر چه دانش آموزان اختلالات سلوک کمتر باشند خودکارآمدی اجتماعی بیشتری دارند.
In this investigation, the association between behavioral disorders with social self-efficacy and psychological well-being has been studied. The current study is of a descriptive kind and the employed approach is a correlative one. The sample used in this research includes 302 middle school students in Zabol city who have been selected using a random sampling method. After the selection and attribution of the sample, the questionnaires have been distributed and collected in one stage. Finally, the data have been analyzed through SPSS software, Pearson correlation test, and linear regression. The outcomes indicated that there’s a meaningful negative relationship between behavioral disorders and social self-efficacy. Regarding this negative relationship, it can be claimed that the fewer the behavioral disorders, the more social self-efficacy.