خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت دانش بر توانمندسازی و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی، نقش میانجی جواخلاقی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی معلمان تربیت بدنی استان اصفهان (1497N:) بودند؛ که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 320 نفر به صورت تصادفی در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999)، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995)، پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی معلمان اسچان- موران و وولفوک (2001) و پرسشنامه استاندارد جو اخلاقی ویکتور و کولن (1988) استفاده شد، که روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ها توسط صاحب نظران (12 نفر)، تائید شدند. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (823/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی برازش مدل از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزارهای PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که اثر مدیریت دانش بر توانمندسازی (172/0) و خودکارآمدی (283/0) معلمان تربیت بدنی معنی دار بود، اما اثر آن بر جو اخلاقی (058/0) معلمان معنی دار نشد. همچنین اثر جواخلاقی بر توانمندسازی (410/0) و خودکارآمدی (267/0) معلمان تربیت بدنی معنی دار بود. در نهایت مدیریت دانش بر توانمندسازی (023/0) و خودکارآمدی (158/0) معلمان تربیت بدنی با میانجی گری جو اخلاقی اثر معنی داری نداشت. به صورت کلی بر اساس مدل، می توان گفت با اجرا و بهبود اقدامات مدیریت دانش که بی شک منجر به تمایل معلمان مبنی بر دانش محور شدن خواهد شد، می توان تمایل آن ها نسبت به افزایش روحیه توانمندسازی و خودکارآمدی را ارتقاء داد.
ملخص الجهاز:
در همــين راســتا رمضــانينژاد، همتينــژاد و همتينــژاد (١٣٩٠) نيــز در يافتــه هاي پــژوهش خــود اظهــار داشــتند کــه احســاس خودکارآمــدي معلمــان تربيــت بــدني تــا حــدي بــه ويژگــي هــاي خــاص کــلاس تربيــت بــدني ماننــد فضــاي 1 Chang & Liu 2 Barno & Nurillo 3 Moalosi 4 Bandura 5 Yenice آموزشي ، زمان کـافي ، حمايـت مدرسـه و نگـرش دانـش آمـوزان وابسـته ميباشـد و هـر چـه ايـن ابعـاد مطلـوب و مثبـت باشد، خودکارآمدي معلمـان نيـز بيشـتر مـي شـود و خـود کارآمـدي قـوي نيـز سـبب مـي شـود معلمـان کمتـر از شـيوه مديريت پيشگيرانه استفاده کنند (رمضانينژاد، همتينژاد و همتينژاد، ١٣٩٠، ١٣).
در نهايت براي تشريح کار در زير مدل مفهومي اثر مديريت دانش بر توانمندسازي و خودکارآمدي معلمان تربيت بدني استان اصفهان ، با نقش ميانجي جواخلاقي آورده شده است ،(شکل ١): (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١.
نتايج فرضيه هاي ميانجي پژوهش نشان دادند که تأثير ميانجي متغير جو اخلاقي رد ميشود بنابراين متغير مديريت دانش بر توانمندسازي و خودکارآمدي معلمان تربيت بدني با ميانجيگري جو اخلاقي اثر معنيداري ندارد.
28 The effect of knowledge management on the empowerment and self-efficacy of physical education teachers as a moral atmosphere mediator 1.
in Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran Abstract: The aim of this research was to investigate the effect of knowledge management on the empowerment and self- efficacy of physical education teachers as a moral atmosphere mediator.
Keywords: Knowledge Management, Empowerment, Self-Efficacy, Moral Atmosphere, Physical Education Teachers.