خلاصة:
خاصیت علم پویایی و زایش است، یکی از تولیدات مستمر علم، واژه ها و اصطلاحات جدید و تخصصی است و سواد بدنی یا جسمانی یکی از عبارت های جدید در حوزه علم و هنر یاددهی -یادگیری تربیت بدنی است. با تقویت سواد بدنی از طریق برنامه های باکیفیت تربیت بدنی، دانشآموزان امروز نه تنها برای دستیابی بهتر به زندگی سالم و فعال آماده میشوند، بلکه آمادگی بیشتری در انجام این کار برای کمک به دیگران، احترام به محیط زیست و ارائه ایده های جدید و نوآورانه دارند.در این مقاله پس از بیان ضرورت و اهداف، به تحلیل متون پژوهشی و اسناد در زمینه سواد بدنی پرداخته شده است و بیش از 30 سند به روش سنتز پژوهی بررسی شد که پس از تحلیل و ترکیب یافته ها، مولفه های آموزش سوادبدنی استخراج شد. همچنین مضامین طبق الگوی چهارگانه برنامه درسی تایلر در جدول 1-2 تفکیک شدند و اهداف،محتوا،روش و ارزشیابی مشخص گردید.قلمرو مطالعاتی کلیه منابع چاپی و دیجیتالی نوشته شده پیرامون بحث به شیوه نمونه گیری از سال 1390 تا 1399 از ژورنال ها و سایت های علمی معتبری چون noormags-irandocn-sid-magiran-eric می باشدو برای اعتبارسنجی محتوا نیز از اساتید راهنما و صاحب نظران برنامه درسی و متخصصان تربیت بدنی استفاده شده است.