خلاصة:
روش پژوهش : در تحقیق حاضر، طرح های تحقیق همبستگی و علّی – مقایسهای مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا محقق از یک طرف به بررسی روابط بین متغیرها، و ازطرف دیگر، به بررسی تفاوت بین کلاس های کم جمعیت و پرجمعیت، پس از اینکه به طور طبیعی به کلاس های کم جمعیت و پرجمعیت تقسیم شده، پرداخته است. همچنین میتوان گفت که این پژوهش، به دلیل بهره گیری از سه ابزار مختلف )دادههای عددی، نظر سنجی و مشاهده(، تحقیق کمی و کیفی یا در هم تنیده است. اگر چه رابطه علّی )تاثیر و تاثر( بین متغیرها باید با طرح های تحقیق آزمایشی بررسی شود، لکن در صورتیکه دادههای به دست آمده از طرح های تحقیق علّی – مقایسه ای با روش های پیشرفته آماری مانند رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شوند – چنانچه دراین تحقیق انجام شده – میتوانند تا حد زیادی بیانگر رابطه علّی باشند. با توجه به هدف پژوهش حاضر، روش انجام تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. توصیفی بده دلیدلاین که محقق می خواهد آن چه را که وجود دارد به صورت عینی و منظم گزارش دهد و پیمایشی به این علت که به بررسی متغیرها با استفاده از پرسشنامه می پردازد . جامعه و نمونه تحقیق : دانش آموزان مقطع ابتدایی)کلاس اول تا کلاس ششم( تمام مدارس استان فارس جمعه آماری مقاله حاضر هستند ولی به دلایل مشکلات و موانع تحقیق ، فرصت و توانایی اخذ رای و نظر پرسی از آنها میسر نبود . ابزار جمع آوری داده ها و روایی ابزار : ۱ ( پرسشنامه ۲ ( مصاحبه .