خلاصة:
مقاله حاضر به روش توصیفی کتابخانهای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر محیط بر یادگیری دانش آموزانابتدایی دانش آموزان انجام گرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی scholar G، SID و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد: اشخاص، امکنه و اشیا میتوانند هم به صورت نیروی بازدارنده و هم به صورت عامل تسهیل کننده در مرحله یادگیری عمل کنند. مدرسه و فضای آموزشی، فقط دیوار، اتاق و اشیای بیروح نیستند؛ بلکه فضا عرصهای است که هر بخش آن برای کودک پیامی دارد و آداب و عاداتی را بر آنان تحمیل میکند. کلاس درس، تخته، میز، نیمکت، راهرو، حیاط، زمین و... هر کدام دارای یک فرهنگ هستند و توجه به این فرهنگ و روح حاکم بر آن است که همراه با کتاب و معلم، مجموعهای از اهداف تعلیم و تربیت را شکل میدهد