خلاصة:
امروزه برنامه ریزی در زندگی کودکان پر رنگ تر از گذشته صورت میگیرد و جایی برای بازی و اوقات فراغت باقی نمانده است. والدین حتی برای کودکان بسیار کم سن و سال هم برنامههای آموزشی و ورزشی تدارک میبینند تا وقتی به سن مدرسه رسیدند و زمان آن رسید که در رقابتها شرکت کنند. از آمادگی کافی برخوردار باشند. پژوهشها نشان میدهد که یادگیری مفاهیم, در شرایطی رخ میدهد که کودکان انگیزه پیداکرده و به طرف مطلب جدید جذب شوند. شیوههای نوین تدریس در آموزش و پرورش کمک میکند که کودکان به کارهای نو دست بزنند و باهر موضوعی خلاقانه برخورد کنند. در نظامهای آموزشی نیز تاکید عمده بر پرورش خلاقیّت کودکان است. خلاقیّت برای بقای هر جامعهای لازم است و برای ایجاد و تداوم آن در افرادء بایستی عادت به تفکر را در آنها ایجاد کرد چرا که خلاقیّت با تفکر به وجود میآید. تاثیرات آموزشی معلم؛ کاربرد آموزشی الگوی آموزش مستقیم مستلزم آشنایی با مفاهیم دانش بیانی و دانش مرحلهای است. دانش بیانی اطلاعاتی است که دانش آموزان درباره چیزی دارندء در حالی که دانش مرحله ایء دانستن مراحل انجام دادن چیزی است. الگوی آموزش مستقیم به ویژه برای ارتقای یادگیری دانش آموز در زمینه ی دانش مرحلهای که برای انجام دادن مهارتهای ساده و دشوار لازم است و نیز برای آن نوع از دانش بیانی که به خوبی برای آموزشهای گام به گام سازمان یافته اندء طراحی شده است.