خلاصة:
پنهان کردن دانش در سازمانها، موضوعی به نسبت جدید در مبحث مدیریت دانش است. امروزه دانش در کنار سرمایه انسانی، منبعی با ارزش و راهبردی میباشد که به حفظ مزیت رقابتی سازمانها میانجامد و تولید یا ارائه خدمات با کیفیت، بدون مدیریت صحیح دانش اغلب غیر ممکن خواهد بود. با توجه به جهانی شدن و پیچیدگی روزافزون سازمانها، سازمانها به دنبال پیاده سازی نظام مدیریت دانش کاربردی هستند تا پنهان سازی دانش کاهش یابد و زمینه اشتراک گذاری آن فراهم شود. میتوان بیان داشت پنهان کردن دانش تلاشی عامدانه یک فرد برای پنهان نمودن تجربه موفق دانشی است که توسط شخص
دیگری درخواست شده است. مهمترین انگیزه این تفکر این است اگر اشخاص قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش را در سازمانها دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست مییابند و این موضوع تا حدود زیادی میتواند به شیوه جدید انجام آن در یک فضای رقابتی بیانجامد. با توجه به اهمیت موضوع و اهمیت این پدیده، مطالعه حاضر به طور سیستماتیک و به شیوه مرور فراترکیب منابع، ضمن مروری بر عوامل و روابط موثر در پنهان کردن دانش در سازمانها به معرفی مفاهیم مهم و کاربردی این حوزه پرداخته است.