خلاصة:
داشتن انگیزه برای شروع و به پایان رساندن هر کاری نیاز است و یک عامل اساسی به شمار میآید. انگیزه یک عامل درونی و حیاتی است که فرد را برای انجام یک کار تشویق میکند و باعث میشود فرد برای شروع یک تغییر، بسیار قوی و قاطع باشد. انگیزه برای یادگیری نیز بسیار مورد نیاز است و نبود آن میتواند باعث شود فرد هیچ علاقهای به یادگیری نداشته باشد. در سنین دبستانی و پیش دبستانی، کودکان علاقه مند به برقراری ارتباط با همسالانیاند که شاد و زیبا باشند و اسباب بازیها، خوراکیها و وسائل خود را در اختیار آنها قرار دهند. ارتباط و دوستیهای این دوره حالت موقت و گذرا داشته، به سرعت شکل
می گیرند و سریعا تغییر میکنند. ویژگیهای ارتباطات خاص این دوره تقریبا مطابق رشد اخلاقی کودکان این دوره است) پیش قراردادی (. کودک پایبندی مداوم به ارتباطات خود ندارد، به راحتی دوستانش را کنار میگذارد بدون این که علت خاصی وجود داشته باشد و درک عمیقی از دوستان، صمیمیت و ارتباط متقابل ندارد. در سالهای میانه و پایانی کودکی ارتباط براساس کمک به یکدیگر و رفع نیازهای هم شکل میگیرند و اعتماد به هم نقش مهمی در تداوم آن ایفا میکند. این مطالعه به دلیل اهمیت موضوع انگیزه و نقش گروه همسالان، به بررسی نقش رقابت با همسالان در افزایش انگیزه یادگیری در کوکان میپردازد.