خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررس ی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر س بهای مقابلهای دانش آموزان بود. به منظور انجام این پژوهش ۶۰ دانش آموز پس ر دبیرس تانی به ش یوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند) هر گروه مت شکل از ۳۰ نفر گروه آزمایش در طول ۱۲ جل سه هفتگی آموزش گروهی مهارتهای زندگی را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبهای مقابلهای موس و بیلینگر ۱۹۸۱ (بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی گروه آزمایش و گواه اجرا ش د برای تحلیل دادههای پژوهش از (
روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش معناداری در میانگین نمرات شیوه مقابله مساله مدار می. شود با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارتهای زندگی میتواند به عنوان یک روش مفید برای نوجوانان در مقابله با نگرانیها مشکلات و مسائلشان به کار رود.