خلاصة:
ازعواملی که درتحقق این امور درآموزش عالی نقش غیرقابل انکاری رابرعهده دارند برنامههای درسی هستند که ازعوامل اصلی تشکیل دهنده کیفیت در نظام آموزشی محسوب میشوند. برنامههای درسی از ابزارهای مهم و اساسی پیشرونده و شایسته در آموزش عالی تلقی میشود؛ امروزه فلسفه درتمام تصمیمگیریهای برنامه درسی تعیین کننده است ومبنای مهمی برای برنامه ریزی درسی است. اگر برنامههای درسی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند و به خوبی اجرا شوند سبب موفقیت نظام آموزشی میشوند. هدف از این پژوهش بررسی مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی دردوره ی ابتدایی میباشد. برای بررسی پیشینه پژوهش و جمع آوری و بررسی اطلاعات مورد نیاز و مبانی فلسفی، دادهها و اطلاعات متناسب با هدف مقاله از طریق مجلات و مقالات موجود در پایگاههای اینترنتی جمع آوری شده است. بررسیها نشان میدهند که که هیچ فلسفه واحدی نباید به عنوان راهنمای منحصر به فرد معلمان برای تصمیمگیری درباره مدارس و برنامه درسی باشد. از جمله راهکارهایی که از فلسفههای مختلف تربیتی برای معلمان استنباط میشود این است که 1 (براساس مکتب رئالیسم برنامه درسی بر مبنای نیاز و علائق دانش آموزان باشد. 2 (براساس) مکتب پراگماتیسم تاکید بر دانش آموزان به جای تاکید بر محتوا. 3 (بر اساس مکتب رئالیسم درگیر ساختن فعالانه دانش آموزان. 4 بر اساس مکتب پراگماتیسم تاکید برحل مسئله و دارای نقش بودن در محیط اجتماعی. 5 (بر اساس مکتب انسان گراارائه بازخورد اصلاح و سازنده به دانش آموزان.