خلاصة:
دانشگاه فرهنگیان یکی از اصلیترین مکانهایی است که در آن میتوان معلمان را به خوبی آموزش داد. با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری دانش آموزان و تربیت آنها، نیاز است که آموزش معلمان نیز در دانشگاهها با حساسیت و جدیت دنبال شود. تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین عامل پیشرفت و تعالی جامعه، بایستی بهطور مستمر موضوع گفت وگو و اندیشۀ متخصصان و صاحبنظران این عرصه قرار بگیرد تا بتوان هر چه بیشتر از ظرفیتهای علمی نظام تعلیم و تربیت برای رفع نیازها و برونرفت از چالشهای این نظام بهره جست. هر چند در چهار دهه گذشته تلاشهای قابل تقدیری از سوی مسئولان نظام تعلیم و تربیت برای اجرای سیاستهای تحول در آموزش و پرورش و بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور انجام شده است اما مرور کارنامۀ آموزش وپرورش نشان میدهد که این نهاد، به عنوان تنها نهاد رسمی و عمومی تعلیم و تربیت در ایران، با چالشها و آسیبهای جدی روبه رو است و پاسخگوی تحولات و نیازهای جامعۀ ایران امروز نیست. این مطالعه با بررسی منابع موجود، قصد دارد به بررسی اهمیت تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان و نقش معلمان خلاق در ایجاد تفکر خلاثق در دانش آموزان بپردازد.