خلاصة:
توسعه و تعمیق مشارکت از اهم مباحث تعلیم و تربیت معاصر است. بدون تردید آگاهی از نظریات مردم» دانشمندان و دست اندرکاران آموزش و پرورش زمینه را برای ارتقاء مشارکت و نظارت مردم در آموزش و پرورش هموار میسازد. رسیدن به این مهم مستلزم آن است که مدیرانء مجریان و دست اندرکاران جهت بهینه سازی تصمیمات و بهبود روش ها و برخورداری از بالاترین بهره وری در ابعاد مادی و معنوی» ضمن بهرهگیری از اطلاعات و تجربیات شخصی, خود را از تجربیات» ابتکارات و عملکرد دیگر نظامهای آموزشی کشورهای مختلف که سیستم مشابه دارند و توفیقاتی یافته اند بینیاز ندارند. شکی نیست که تفاوتهای فرهنگی. تاریخی. اجتماعی, اعتقادی و جغرافیایی ملتهای مختلف. نظامهای آموزش و پرورش متفاوتی را به وجود میآورد و اقتباس یک ساختارء برنامه محتوی و سازمان ویا روش تربیتی از یک کشور بدون توجه به فرهنگ ارزشها و نیازهای اجتماعی و اقتصادی مربوط به آن اشتباه بزرگی است که میتواند یکی از عوامل تهدید کننده در جهت انحراف نظام شورایی آموزش و پرورش باشد و باید توجه داشت که کسب تجربهها و یافتههای دیگران با تقلید کورکورانه متفاوت است و عاقلانهترین منش» استفاده از بهره برداری از تجربههای دیگران است. * اصل آمدن پیغمبر برای آموزش و پرورش بوده است" امام خمینی (ره) ک