خلاصة:
مدیریت کلاس میتواند یکی از موّثرترین عوامل و هسته اصلی مهارتهای تدریس باشد که معلمان باید همواره آن را بهبود بخشند. برای تسهیل در آمر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگیهای فراگیران باشد. رعایت اخلاق مدیریتی و دانستن اصول مدیریت کلاس امری ضروری است. مدیریت کلاس بر عهده معلم است که قبل از آموزش یا هر گونه اقدام تربیتی و رفتاری باید کلاس درس را جهت تحقق اهداف, مدیریت نماید. بنابراین هر چند آموزگار از شیوه نوین و خلاق تدریس بهره مند باشد ولی اصول و اخلاق مدیریتی کلاس را رعایت نکند. به نتیجه مطلوب آموزشی نخواهد رسید و محیط کلاس دچار هرج و مرج در نتیجه افت تحصیلی دانش آموزان میشود. در این مقاله به بررسی اخلاق معلمان پرداخته شده است زیرا در مدارس علاوه بر آموزش» پرورش نیز صورت میگیرد. یکی از ابعاد پرورش اخلاق است و برای اخلاقمند بار آوردن دانش آموزان که سرمایههای انسانی نسل آینده هستند. ء وجود معلمان اخلاق مدار لازم و ضروری است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتاب خانهای و با بررسی مطالب و تحقیقات پیشین صورت گرفته است. اصول اخلاقی معلم عبارتند از: توانمندسازی دانش پژوهء ارتباط بیطرفانه با دانش پژوهء راز داری, احترام به موسسه, تسلط به محتواء ارزشیابی معتبر دانش پژوهان» تسلط به امور آموزش. از آنجا که دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمیگیرد. بنابراین وجود معلمانی که از نظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است. معلم اخلاق مند ضمن اینکه خودش از اخلاق برخوردار است. اخلاق را به دانش آموزان خود آموزش میدهد. در این مقاله به روش مروری و کتابخانهای به تبیین و بررسی شایستگیهای اخلاقی و اخلاق مدیریتی در جهت تحقق اهداف آموزشی» پرداخته شده است.