خلاصة:
اختلالهای رفتاری در دانش آموزان» به عنوان یکی از اختلالهای شایع و ناتوان کننده» علاوه بر خود دانش آموزان» برای خانواده و معلمان آنها نیز مشکلات بسیاری را ایجاد میکند. مشکلات رفتاری به هر دلیل که روی دهند اثر مهمی بر حوزه های مختلف زندگی دانش آموزان از جمله عملکرد تحصیلی آنها دارند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانهای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش مشاوره و خانواده در کاهش اختلال رفتاری اضطراب تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهنمایی کودکان ونوجوانان وبزرگسالان یک فراگرد بسیار مهم و استثنایی در حل مشکلات و معضلات این طبقات سنی میباشد. ضرورت مشاوره و راهنمایی قبل از هر چیز دیگرء در رابطه با حرفه و شغل و مخصوصا در نظام جدید آموزش و پرورش مطرح میباشد. برنامه ی جدید راهنمایی با تاکید بر رشد سلامت روان کودک گسترش مییابد ولذا اجرای آن به صورت توجه به همه ی جوانب رشد کودک وهمگی ابعاد شخصیت اوبرروش قدیمی تشخیص ودرمان برتری چشمگیری یافته است با این تعبیر لزوم وگسترشخدمت راهنمایی ومشاوره در تمام مقاطع تحصیلی ازابتدایی تا دبیرستان یک ضرورت مسلم درهمه جوامع پیشرفته است.