خلاصة:
از جمله ناتوانیهای یادگیری که در کودکان به وفور پیدا میشود عبارتند از: ناتوانی در خواندن، نوشتن، گفتن که از ناتوانی های اصلی محسوب میشوند و علاوه بر این، ناتواناییهایی هم هستند که روابطی همبسته، علّی یا نشانه شناختی با اختلالات یادگیری دارند نظیر، بیش فعالی، حواسپرتی، تکانشی بودن، و... و همین طور ناتواناییهایی که شامل نارسایی در برخی از مهارتها یا راهبردهای شناختی از قبیل توجه انتخابی، یادآوری، فنون حل مساله، میباشد. گوش دادن وسخن گفتن از مهارتهای اولیه یا صمعی هستند؛ نوشتن وخواندن از مهارتهای ثانویه یا بصری هستند . لازم بذکراست بدانیم گوش دادن وخواندن کانالهای در یافت اطلاعات از محیط بیرو ن اما سخن گفتن و نوشتن کانالها بیان اطلاعات به محیط بیرون هستند. تقویت این چهار رکن زبانی به ترتیب مهم هستند؛ زیرا هر رکن پایه واساس ار کان بعدی میباشد.