خلاصة:
مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانهای است. که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه دین باوری و سواد رسانهای انجام گرفته میباشد. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی) SID)، scholar G موتور جستجوی گوگل در این حوزه بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد: رسانه در عصر حاضر با ایفای کارکردهای متعده عملا وارد قلمرو استحفاظی دین شده و بسیاری از آنچه در گذشته. ادیان متکفل تامین آن بودندء اینک خواسته یا ناخواسته به رسانه محول شده است. به بیان هورسفیلد: رسانهها در مقام عوامل ایجاد تحول, به عرضه منبعی جایگزین برای اطلاعات و احساسات دینی» ارشاد اخلاقی, آیینها و گردهماییهاء نه تنها برای جمعیتی عظیم, که حتی برای اعضای نهادهای دینی خود میپردازند. سازمانهای مذهبی شاید دیگر حتی برای اعضای خود تنها منبع اطلاعات. حقیقت و رفتار دینی نباشند. از همین رو در این پژوهش به بررسی رابطه دین باوری و رسانه میپردازیم.