خلاصة:
تحول جامعه بیتاثیر از تحول آموزش پرورش نیست و نقش معلم در این تحول بر همه روشن است. در سند تحول بنیادین نقش معلم به عنوان هدایت کننده و اسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیم تربیت موّئرترین عنصر در تحقق ماموریت نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. گرچه بعضی از سازمانها با تغییر و تحول به عنوان رویدادی اتفاقی برخورد میکنند. اما تحول مثبت برای توسعه هر سازمانی» با برنامه ریزی» پیشبینی و آینده نگری صورت میگیرد. هدف تغییر و تحول در سازمانها بقا و تداوم فعالیتهای سازمان است که در سازمان آموزش و پرورش رکن اصلی این تغییر معلم است. در این مقاله. ضمن تعریف مفهوم تغییر و تحول و ضرورت آن» بیست نقش معلم به عنوان مهمترین عامل تحول در آموزش پرورش بررسی میشود. در پایان نیز پیشنهاداتی کاربردی ارائه شده است.