خلاصة:
یکی از مهمترین اهداف تعلیم وتربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال وسازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود وبهره برداری صحیح از آن واحترام به حقوق دیگران وهمکاری با سایر افراد جامعه است. مشارکت را نوعی کنش هدفمند در فرآیند تعاملی بین کنشگر و محیط اجتماعی برای نیل به اهداف معین و از پیش تعیین شده، تعریف کردهاند. معلم میتواند با دانش آموزان در یادگیری همراه شود. این دانش آموزان هستند که هسته اصلی کار را به عهده میگیرند و در کنار آنها این معلمان میباشند که به توسعه و رفع اشکال در یادگیری یک موضوع خاص کمک میکنند. روش این پژوهش به شکل اقدام پژوهی بوده است است که هدف از این پژوهش رویکردهای گوناگون ترغیب دانش آموزان به مشارکت در فعالیتهای گروهی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تعامل و همکاری دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است همکاری آنها در محیط مدرسه و در زمینههای مختلف درسی میتواند قدرت یادگیری دروس را در آنها افزایش دهد فضای جمعی روحیه اجتماعی شدن را در محصلین افزایش خواهد داد استعداد آنها را نیز شکوفا خواهد کرد و در فراگیری موارد مختلف تاثیرات فراوان خواهد.