خلاصة:
تعلیم و تربیت یکی از برجسته ترین درونمایهها و اغراض شعر فارسی است. این نوع ادبی، بیش از دیگر انواع، ذهن و زبان شـاعران و سـخنوران ادب فارسـی را بـه خـود مشغول کرده است. روش تحقیـق در ایـن پژوهش در اساس مطالعه کتابخانه ای و تحلیل محتوا و واحد تحلیـل، مضـمون حکایـات یـا آموزهها بوده است، اما به لحاظ ماهیت و روش در شمار تحقیقات توصـیفی - تحلیلـی قـرار می گیرد. جامعه ی آماری آموزهها را اشعار فارسی تشکیل می دهد. نتایج نشان میدهـد کـه توجه به رویکرد تربیت چندفرهنگی در اشعار در همه مولفه هـای دهگانـه مـذکور در این پژوهش و تربیت چندفرهنگی، نمود فراوان داشته و این مقولهها به فراوانی مـورد تاکیـد قرار گرفته است