خلاصة:
معلم در فرایند آموزش موظف است از یک طرف به رشد گروهی و پیشرفت همه افراد کلاس توجه کند و از طرف دیگر متوجه کمبودهای آموزشی و نقایص پیشرفت تک تک فراگیران باشد و به کشف و برطرف کردن عواملی که سبب چنین کمبودها و نقایصی شده است، بپردازد. اجتماعی کردن صحیح کودکان و آموزش مهارتهای لازم به آنان، همواره یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت به شمار میآید، زیرا رشد و اعتلای اجتماعی در سایه اجتماعی شدن به دست میآید و موجب سازگاری و ایجاد ارتباط سالم و صحیح کودکان و نوجوانان با اطرافیان میشود و از این رهگذر آنان خواهند توانست تواناییهای بالقوه خود را شکوفا کنند. بنابر این مطالعه دقیق، برنامه ریزی اولیه، هدف گذاری صحیح و تلاش مستمر برای آموزش و تقویت آن ضروری است. این امر به خصوص در دوره ابتدایی اهمیت دارد، زیرا این دوره یکی از حساسترین مقاطع زندگی هر انسانی است و شالوده شخصیت، یادگیریها و عادتهای اساسی یادگیری انسانها، بر چگونگی تربیتی است که در این دوره انجام می پذیرد و آنچه بعدها به دست میآید، بر این بنیان قرار خواهد گرفت